Is er een voorbehoud van financiering vóór tekenen van een akte verplicht om ontbindende factoren in een akte geldig te laten zijn?

Ik heb van mijn makelaar te horen gekregen dat ontbindende factoren in de koopakte alleen geldig zijn als ik voordat ik teken een voorbehoud van financiering kan tonen.

Mijn financieel adviseur en een taxateur zeggen dat dit helemaal niet nodig is en dat ik kan eisen dat de ontbindende factoren ook geldig moeten zijn als ik dit voorbehoud niet heb.

(ik heb een oriëntatie gesprek gehad bij de hypotheekverstrekker en die heeft mij mondeling bevestigd dat ik het rond kan krijgen, dit heb ik de makelaar ook verteld)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Bij wiskunde kennen we het ontbinden in factoren maar bij de huizentransacties de ontbindende voorwaarden.

De Vereniging Eigen Huis raadt aan om in een koopcontract ontbindende voorwaarden op te nemen. (Ik zou het niet alleen aanraden maar altijd doen). Stel dat je (ondanks alle moeite, die je moet kunnen aantonen, de financiering niet rond kunt krijgen. Dan is het toch wel erg handig dat je van de voorgenomen aankoop af kunt.

"Het belang van ontbindende voorwaarden

Het is aan te raden om in een koopcontract ontbindende voorwaarden op te nemen. In de gevallen die in die voorwaarden staan omschreven kunt u als koper dan nog onder de koop uit. Een koper heeft na ondertekening van het koopcontract weliswaar drie dagen bedenktijd, maar dat is niet genoeg om er bijvoorbeeld achter te komen of hij de financiering rond zal krijgen. En er zijn nog meer onvoorziene situaties te bedenken waarin het beter is het koopcontract te ontbinden.

Voorbeelden van ontbindende voorwaarden

Om welke ontbindende voorwaarden het ook gaat, vermeldt ze direct als u gaat bieden, want de verkoper moet ermee akkoord gaan. Voorbeelden van situaties waarvoor het verstandig is een ontbindende voorwaarde op te nemen zijn:
•De financiering komt niet rond.
•De uitkomst van de bouwkundige keuring valt tegen.
•U komt niet in aanmerking voor Nationale Hypotheek Garantie.
•U krijgt geen huisvestingsvergunning."
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit snap ik allemaal wel, maar mijn specifieke vraag is dus of ik een voorbehoud van financiering nodig heb om deze ontbindende voorwaarden geldig te maken in de akte. Er is mij gezegd dat ik een voorbehoud van financierin moet tonen aan de makelaar zodat de ontbindende voorwaarden voor mij geldig zijn, eerder niet!