Wat voor een libelle is dit?

Wat voor een libelle is dit? (hij is dus rood)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

De verschillen tussen een Bruinrode heidelibel - Sympetrum striolatum - en een Steenrode heidelibel - Sympetrum vulgatum - zijn zo klein dat er meer foto's nodig zijn om te kunnen zien welke van de twee het is. Het is in elk geval een ouder exemplaar, want er zijn geen zichtbare banden meer. Als ik 'm vergelijk met de foto's op http://www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenStriVulg.html dan lijkt ie het meest op de Sympetrum vulgatum. Dus een Steenrode heidelibel.
Plaatje bij antwoord
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is de bloedrode heidelibel (Sympetrum sanguineum) is een libel uit de familie van de korenbouten (Libelludae).

De libel is in grote delen van zijn areaal een algemene soort die te herkennen is aan de dieprode kleur, hoewel het niet de enige libel is met een dergelijke kleuring. Het is met een vleugelspanwijdte tot 6 centimeter een middelgrote soort.

De bloedrode heidelibel komt voor in grote delen van Europa, waaronder België en Nederland. Het is hier een generalist die rond verschillende wateren leeft en een van de meest voorkomende heidelibellen (geslacht Sympetrum).