Welke soort woekerend ontkruid is dit?

Bladeren hebben donkerrode randen
Rode stelen
Sterke onaangename geur bij kneuzen
Woekert heel erg en is heel sterk

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mobiele website versie draait zeer slecht... Bijvoegen van bijlage (foto) geeft steeds een error.
fremar
10 jaar geleden
probeer anders even deze site:http://www.wildebloemen.info/

Antwoorden (1)

Zoals je het nu beschrijft is het Robertkruid.
Het is een tweejarige plant en is gedurende de winter vaak helemaal rood.
Bij het kneuzen van het blad, komt er een sterke geur vrij.
Trek je aan de plant, dan breekt er heel makkelijk een deel van af, zonder de plant zelf er uit te trekken. Er zitten nu roze of witte bloempjes in, maar bijna altijd rozen.
De zaaddoosjes zijn lang en spits.

Toegevoegd na 1 minuut:
rozen moet zijn roze.
Wil je er van af, dan zo spoedig mogelijk de planten er uit trekken voordat het zaad rijp is..

Toegevoegd na 3 uur:
geen robertkruid
ja ook best lastig zonder foto, maar we komen er heus wel.
Even denken, omgekeerd hartvormig en het ruikt heel sterk..
Dan kan het ook Houttuynia zijn., dat is een °vaste tuinplant die nogal flink kan woekeren.
Blad omgekeerd hartvormig, klopt.
Rood randje langs het blad, klopt in arme grond, is normaal groen, of je hebt de bontbladige..
Onaangename geur voor sommige mensen, maar voor de meeste anderen erg lekker fris. Klopt dus ook.
Blad ruikt bij kneuzen naar zure sinaasappels, pepermunt en eucalypthus.
Komt ongeveer nu of spoedig een wit bloemetje in , in de top van de plant.
Groeit in zon en schaduw.
Is groenbladig of bontbladig.
Bij bontbladig zit er veel rood in.
Woekert tussen andere planten door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte. Leuk plantje, maar je komt er moeilijk vanaf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmmm, jammer dat de site niet goed werkt, ik kan geen foto plaatsen...
Het is geen Robertkruid. De bladeren zijn omgekeerd hartvormig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Houttuynia!! Dat is de boosdoener!! Op google vind ik plaatjes van dezelfde plant inderdaad. Ik zie foto's met hele rode bladeren maar ook de versie waar ik last van heb :-(
Nu maar eens uitzoeken hoe we deze vriend gaan uitroeien.
Dank voor het meedenken!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ondiepe wortels uitgraven en verwijderen, daarna af en toe de opnieuw opkomende planten weg trekken., dan houdt je het onder controle.
Is best wel een mooie plant, maar woekert nogal, het is geen onkruid ,maar een tuinplant.
je bent een van de weinige mensen die hem niet lekker vinden ruiken!
Zo ongeveer 3 op de tien vinden het vies.
7 op de tien vinden het heel lekker, ik ook.
Vreemd he.