Ik ben in het bezit van een poseleinen pruttelpot. Hij is wit met goud gedecoreerd. uit de periode rond 1880.. Wie heeft hier vertand van?

Wie heeft hier verstand van. Waar komt die vandaan, welke ontwerper etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Dit is een nogal sjieke koffiepot van porselein, mogelijk rond 1880. Ik kan het zo niet zien, maar vermoed dat hij uit België of Frankrijk stamt. De doorsnee burger had een vergelijkbare pot met filter van een soort bruin aardewerk/porselein maar niet zo mooi uitgevoerd; die pot bleef ook in de keuken en deze witte zou men hebben kunnen gebruiken in de salon, waar dan heet water op een pitje stond.
In het filter doe je fijn gemalen koffie ( gemalen in een koffiemolen, vaak een handmolen die je tussen de knieën klemde, of een wandmolen, je deed er desgewenst eventueel een snufje zout (!) op of Buisman, als dat nog te koop is ( dat is gekarameliseerde suiker). De pot werd ondertussen warm gehouden op een plaatje van eternit of het theelichtje . Papieren filters waren onbekend.
Dan schonk je heel langzaam kokend water op tot het randje, dekseltje dicht. Wachten tot het gezakt is en dan herhalen. Op deze manier maakte je een zeer sterk koffie-extract. Je schonk er een dik bodempje van in een kopje en vulde aan met echte volle gekookte melk (door een zeefje schenken). Eventueel een stuk kandijsuiker of klontjes suiker ( met een suikertangetje pakken!) toevoegen.
Tegenwoordig zou je misschien water in de kop toevoegen maar dat was toen geen gewoonte.
Omdat deze filter ( kijk eens goed, meestal bestaat het uit een dubbele laag gaatjes) lastig was te reinigen, werd de Melittafilter, wegwerp, al heel snel populair. Toen had ook niemand meer zin om zo lang op de pot koffie te wachten en bovendien kon je ook gelijk één kop maken en met een scheutje koffiemelk ( rond 1880 geheel onbekend) schoot dat ook wel beter op.
Wat betreft de stijl van de pot: geen precieze stijl te noemen, ik houd het op laat Biedermeyer, dat bleef heel lang populair in de salons van de iets beter gesitueerde burgers.

Toegevoegd na 4 uur:
En nee, dit is geen pruttelpot. Deze koffie in de filter pruttelt amper. De echte pruttelpot is de percolator, waarin koffie met water gekookt wordt via een inventief systeem, dan gaat ook de hele pot op het vuur. Zo'n pot, is van metaalen heeft een glaasje op het deksel.