Wie is er aansprakelijk voor een barst in de vloertegels van een nieuwbouwappartement? De aannemer of jijzelf?

Wij hebben een nieuwbouwappartement gekocht in 2009. Na zes maanden was er een kleine barst in de tegels in het midden van de living. Ondertussen loopt deze barst al over zes volle tegels. De tegels zouden over de Z-voeg liggen. De aannemer zegt dat dit gewoon "pech" is. Is de aannemer hier aansprakelijk (10-jarige aansprakelijkheid) voor en zo ja, welke stappen kunnen wij hiervoor ondernemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waren die tegels een onderdeel van het appartement of heb jij die er in laten leggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit was een sleutel-op-de-deur project. Wij hebben de tegels gekozen, de aannemer heeft deze laten plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou beginnen met hem schriftelijk aansprakelijk te stellen. Het kan maar vastliggen. Informeer eens bij vereniging eigen huis hoe dit verder moet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb al alle documenten die wij bij de aankoop van dit appartement verkregen hebben, nagelezen. Ik vind nergens wat er juist onder die 10-jarige aansprakelijkheid valt. De aannemer blijft zeggen dat ze er niets aan kunnen doen want dat het gewoon PECH is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me dat niet voorstellen. Neem contact op met een deskundige, dat kan heel goed via vereniging eigen huis.

Antwoorden (1)

De aannemer is verantwoordelijk voor deze kennelijke fout bij het leggen en verlijmen van de tegels, of voor problemen in de onderliggende vloer, die kennelijk werkt.
Je moet hem schriftelijk het probleem melden en hem in de gelegenheid stellen een en ander te repareren, ookal betekent dat misschien dat de tegelvloer eruit moet.
Geef hem een redelijke tijd om te reageren. Dring aan op een uitsluitend schriftelijke reactie. Als je niks hoort, herhaal dan je schrijven aangetekend en stel hem een laatste termijn en stel je hem in gebreke.

Op deze wijze heb je hem netjes en voldoende lang de gelegenheid te gegeven om te reageren of met een oplossing te komen. Reageert hij niet, of kom je er niet uit, dan moet je in de garantiebepalingen zoeken naar de van toepassing zijnde manier waarop je een klaagschrift kunt indienen. Als de aannemer meent niet aansprakelijk te zijn, dan moet hij schriftelijk uitleggen op welke gronden hij dat meent. Ik neem aan dat verwezen wordt naar een geschillencommissie. Als er geen in het contract genoemd orgaan is waar je het geschil kunt voorleggen, dan rest een gang naar de rechter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben dit probleem al meermaals mondeling en schriftelijk laten weten aan de aannemer. Deze zeggen dat ze niks kunnen doen en dat gewoon PECH is. Ondertussen zitten wij met 6 gebarsten tegels in het midden van de living. Als je over dit gedeelte van tegels loopt, klinkt het zelfs hol. Wij hebben niet zoveel kennis over vloeren of deze problematiek. De aannemer kan ons dus alles wijs maken. Vandaar deze vraag.
..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het hol klinkt zijn ze gewoon niet goed verlijmd, of er zit zelfs een scheur onder. Nu moet je dus uitzoeken of die aannemer bij een of andere geschillencommissie is aangesloten. In het koopcontract zal daar toch iets over staan over geschillen.