Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie weet hoe die hoopjes aarde tussen mijn klinkers in de tuin komen? Wie doen dit, mieren,slakken of ragenwormen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Foutje...'t zijn natuurlijk regenwormen. Kijk, ik herstel dat een beetje maar de volgende ochtend zijn ze er weer. 't geeft op de lange duur ook verzakkingen denk ik want het zijn er heel veel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
20.2K
redhouse
10 jaar geleden
Dat zijn volgens mij sluipwespen., blijf er maar een tijdje bijstaan dan zie het vanzelf

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het blijft even vegen want het is toch echt de uitscheiding van de worm.
Regenwormen leven onder de grond en kunnen zich daar voortbewegen door het afscheiden van een slijmlaagje en de kleine borsteltjes (setae), die op elk segment zitten. Door de aarde op te eten en door samentrekking van de spieren gaat de worm vooruit. Hierbij wordt het organische materiaal gedeeltelijk verteerd en de overgebleven aarde goed gemengd weer uitgescheiden. Vaak zijn ook bovenop de grond de uitgescheiden aarde als hoopjes te zien

Mieren zullen een ingang hebben, maar geen "hoop"vorming zoals in de vraag.
Slakken leggen hun eieren in holtes overal maar graven geen gangen.

Wormen in uw tuin zijn een aanvulling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit mijn ervaring kunnen mieren ook flinke verzakkingen veroorzaken.
Ze graven tunneltjes waarvan de de restjes als een klein hoopje hier en daar bij de verschillende ingangen leggen. Als je de tegel optilt zul je zien dat er mogelijk al heel wat vierkante cm's aan tunnels en kamers zijn gemaakt. Dit is genoeg om een tegel te laten verzakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding