Waar blijf je met assen uit de open haard?

Kan dat op de composthoop? Huisvuil wordt per kg betaald...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
17.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het weegt nauwelijks iets, dus waar maak je je druk om?

Het beste antwoord

Als je alleen hout verbrand gooi de as dan maar in je tuin.
Ik heb een houtkachel en de as die daaruit komt wordt uitgestrooid in de tuin.
In de as van hout zitten namelijk nog allerlei stoffen die voor de planten als voedingsstoffen kunnen worden gebruikt.
Ik doe dit al jaren en heb nog nooit enig probleem gehad, alles groeit en bloeit dat het een lieve lust is.
In de natuur wordt de as na een bosbrand ook niet afgevoerd maar dient deze juist als voedingsbodem voor de nieuwe plantjes die vrij snel na het vuur opkomen.
Dus bespaar je een trip naar de composthoop en strooi het spul direct in je tuin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het eens met dit advies. Als je alleen schoon hout verbrandt, en zeker in een goede houtachtig dan is er een volledige verbranding en houd hè een grijs wit poeder over. Dit poeder bestaat voornamelijk uit kalk. Er zullen verder nog wat mineralen inzitten. Ik gooi al jaren de as over mijn tuin, het gras, de borders etc. En alles groeit en bloeit net zoals de auteur hier boven ook schrijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prachtig, gaan we doen!

Andere antwoorden (2)

Dat doe je (nadat het voldoende afgekoeld is!) in de GFT-container.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel - in onze gemeente hebben we geen GFT-container, misschien dat het naar het containerpark kan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen gft maar wel betalen per kilo? Wat doe je dan met spul wat niet in de restafvalbak hoeft dan?
Volgens deze website kan het niet op de composthoop. Dus helaas toch bij het afval