Dat is onmogelijk. Mieren blijven de planten bezoeken. Over een paar weken als het kouder wordt, verdwijnen de mieren vanzelf. Mieren zijn natuurlijk vervelend als ze regelmatig vlak bij je zijn, maar ze doen geen kwaad en zijn zelfs nuttige diertjes. Helaas, we hebben ze gewoon te accepteren. Je kunt natuurlijk een spuitbus pakken en de nesten bespuiten, maar in feite is dat zinloos en slecht voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zet er de volgende keer wat afrikaantjes bij , daar hebben ze een hekel aan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bakpoeder strooien. Als ze dat eten gaan ze dood en blijven andere mieren ook weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over het algemeen bezorgen mieren in de tuin niet erg veel overlast. Mocht je toch last van deze kleine beestjes hebben, bijvoorbeeld omdat ze naar binnen wandelen of als ze je tuin overhoop halen, dan is het tijd om actie te ondernemen.

Mieren komen af op voedsel en dan met name zoete etenswaren. Zorg er dus voor dat eventuele afvalemmers die je in de tuin hebt staan goed afgesloten zijn. Verder kun je oude boomstronken en ander rottend hout weghalen, zodat ze daar geen nest kunnen maken.

Je kunt de mieren ook uit hun nest scheppen en elders deponeren. Een andere manier om ze te vangen is om bloempotten met tuinaarde te vullen en deze omgekeerd bovenop hun nest te zetten. De mieren zullen hierin hun nest maken en eitjes leggen. Daarna is het een kwestie van de potten leeggooien. Je kunt ook in de weer gaan met gifvrije gietmiddelen op basis van ui en/of knoflook. Die verjagen de mieren. Ook kun je planten in de tuin zetten waar mieren niet van houden. Bijvoorbeeld lavendel, tomatenplant, rozemarijn, kruizenmunt en afrikaantjes.

Een stuk minder vriendelijk is het doden van de mieren. Je kunt bijvoorbeeld een mengsel maken van schenkstroop en bakkersgist maken en dit in de buurt van het nest plaatsen. De mieren zullen ervan eten en gaan dood doordat de gist uitzet. Een andere manier is door een aantal keren kokend water in het nest te gieten. Je kunt ook aan de gang gaan met insecticiden, maar pas wel op met huisdieren en kleine kinderen. Tot slot zou je er voor kunnen kiezen lokdoosjes neer te zetten bij het nest of op de plekken waar ze veel zitten.