hoe hoek van 45 of 22,5 graden zagen in ronde buis?

Toegevoegd na 55 minuten:
Het gaat om een buis van van staal 13 cm diameter die ik met de haakse slijper onder 22,5 graden wil afzagen. Daarna aan elkaar lassen zodat ik een bocht krijg van 45 graden.
Hoe teken je dit makkelijk af op de buis??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor buis? PVC, metaal, beton? Nogal een verschil. Wat overigens niet verschilt is dat alle buizen rond zijn. PVC zou ik met een verstelbare afkortzaag doen. Metaal zou je met een verstekbak kunnen doen(PVC ook). https://www.google.nl/search?q=ijzerzaag+verstekbak&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=sYHwU-uyMuKw7Abrk4HYCA&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=667#q=verstekbak&tbm=isch&imgdii=_
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://files.stanleyproducts.eu/CatalogImages/2884_prev.jpg
Poet
9 jaar geleden
Als het gaat om een dun pvc buisje, zou je het misschien kunnen doen door de onderkant van je steekzaag te kantelen en met wat latjes een zaagbare situatie te creëren

Antwoorden (2)

aftekenen met een geo-driehoek of ander graden instrument goed vast zetten en zagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn verstekzagen met een beugelzaag. Als je daar een metaalblad in zet, kunnen buizen goed in verstek gezaagd worden, al zal het met staal een hele toer zijn.