Waar is het avondlied van de merels gebleven?

Het valt vrienden en mij deze zomer op dat je nauwelijks de typische avondliederen van de merels hoort, terwijl dat voorgaande jaren zelfs iets was om nog even voor buiten te blijven zitten.
Is dit andere mensen ook opgevallen, dat de vogels op een vreemde manier rustiger zijn nu?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu je het zegt ! Ik hoor ze hier (Assen) ook nauwelijks dit seizoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, hier in het westen is het ook stil!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dan is het dus sowieso in de regio Drenthe; ik zit bij Havelte. vreemd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zag je reactie pas later, Kruidenvrouwtje. Dus ook bij jullie is het al. ben benieuwd tot hoever de vogelstilte strekt
Cryofiel
10 jaar geleden
Verhip, ja, ik hoor ze ook niet meer! Wel zag ik laatst nog een paar merels rondhuppen, maar dat waren jonkies. Die zingen misschien nog niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor ook niks! Grens groningen en Drenthe
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle vogels fluiten in het voorjaar en zeker de merel die herkent iedereen maar weet je waarom ze dat doen? Omdat ze een nestje willen bouwen (wat meestal 't geval is in het voorjaar) en dat fluiten doen ze dus om hun territorium af te bakenen m.a.w. kom niet in mijn buurt want hier woon ik met mijn gezin......het zijn overigens de mannetjes die fluiten en nu zit hun werk erop, de jongen zijn uitgevlogen, dus hoeven ze niet meer te fluiten om de rivalen uit hun buurt te houden tot volgend voorjaar dan begint het hele spektakel weer van voren af aan.........let maar eens op.
Rieneke1
10 jaar geleden
Juist gast158803, zo is het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@gast158803 Goede verklaring, zij het niet dat er veel mensen zijn die merels op zomeravonden hebben horen zingen, voorgaande jaren.
De vraag blijft dus; waarom dit jaar niet?

Antwoorden (1)

Er heerst kennelijk een 'merelvirus', het volgende las ik zojuist. Het bericht is gedateerd in oktober 2012.
'Dit jaar stierven in Duitsland al honderdduizenden merels aan het Usutu-virus. In sommige steden hakte het virus er zodanig in dat er in hele wijken bijna geen merel meer in de tuinen te vinden was. Het lijkt een kwestie van tijd, voordat het Usutu virus in Nederland opduikt. Het virus vormt geen bedreiging voor de volksgezondheid.
Het Usutu virus wordt overgebracht door muggen. Bij merels is de infectie vaak dodelijk, mensen lijken weinig last van het virus te ondervinden. Vooral zangvogels zijn bevattelijk voor het virus. Er zijn al bijna 50 verschillende vogelsoorten onderzocht, maar vooral voor merels is het fataal.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
shit, arme diertjes. Dit zou heel goed kunnen zijn waarom ze minder enthousiast zingen. Ik zie wel merels hier in de buurt maar het schijnt ook dat ze reageren op wat er met soortgenoten gebeurt (bepaalde 'droeve' geluiden maken bij een gestorven jong bijv.).
Bedankt voor de link en waardevolle antwoord!
Ik zal eens kijken wat we er misschien aan kunnen doen om de vogels te helpen en weerbaarder te maken tegen het virus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt er weinig tegen doen, na twee tot drie dagen zijn ze dood.
Vrijwel alle scenario’s wijzen erop dat Usutu hier zal blijven. De verwachting is dat merels uiteindelijk immuniteit tegen het virus zullen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik las het ja. Nu is de natuur wel sterk en ze zullen er uiteindelijk ook wel bovenop komen, maar dacht aan planten/zaden waar de weerstand van de vogels door verhoogd wordt, die ze kunnen eten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vrees dat dat niet gaat helpen tegen een virus, maar wel een mooie gedachte van je;-)
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat virus is allang weer overgewaaid, en heeft nederland nooit bereikt.