Mag de woningcorporatie zomaar mijn huurcontract wijzigen?

Het huurcontract van mijn flat dateert uit 1967. Daarin staat dat de huur jaarlijks wordt verhoogd met het indexcijfer over het voorafgaande jaar. Toendertijd kon ik als jonge alleenstaande alleen terecht in een 'vrije sector woning'. Nu heeft de woningcorporatie mij plotseling een veel hogere huurverhoging in rekening gebracht, waartegen ik bezwaar heb aangetekend. Het antwoord daarop was, dat het nieuwe huurbedrag nog onder de liberalisatiegrens ligt, en dat ik daarom nu in de 'sociale sector' huur. Is dat geen contractbreuk van de verhuurder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan het puntensysteem er nog een op los laten een checken of het eigenlijk wel een vrij sector woning is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met hoeveel % is het dan verhoogd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op internet kan ik vinden dat de liberalisatiegrens is ingevoerd in 1989 voor nieuwbouwwoningen en dat de grens vanaf 1994 ook geldt voor bestaande woningen (http://www.huurcommissie.nl/huurder/wanneer-schakel-ik-de-huurcommissie-in/liberalisatie-huurwoningen/) Ik weet niet of dat inhoudt dat je vanaf 1994 vanzelf onder de regels voor de sociale huursector valt, maar je huurder ziet het blijkbaar wél zo. Misschien even navraag doen bij het juridisch loket?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder nog gevonden: "Een overzicht van de liberalisatiegrenzen vanaf 1989 vindt u in de de tabel Huurliberalisatiegrenzen tot 1 januari 2014. De huurliberalisatie trad in werking op 1 juli 1989 voor nieuwbouwwoningen en op 1 juli 1994 voor bestaande huurwoningen. Als het huurcontract is ingegaan voor die data, dan is het contract níet geliberaliseerd, ongeacht de hoogte van de beginhuur."
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vrije-sector-huurwoning Je valt nu dus onder de sociale huursector. Maar of dat inhoudt dat het contract gewijzigd kan worden, weet ik niet. In de meeste huurcontracten staat iets over indexering o.i.d., ik weet om eerlijk te zijn niet hoe dat bijv. in mijn eigen huurcontract staat, maar staat er niet iets bij over uitzonderingen, zoals een wetswijziging in dit geval?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had niet helemaal goed gelezen, want je huurt volgens hun al sociaal.
Dan ook het puntensysteem er bij pakken, want misschien betaal je sowieso teveel. Dan zit er misschien zelfs een huurverlaging in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dat ik ook sowieso teveel betaal, Jack ;-). Vrees alleen dat het puntensysteem mij geen uitkomst biedt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, wie vindt nou niet dat ie teveel betaald. :-)
link naar punten:
http://www.huurders.info/?id=258
Ook een begingpunt voor de huurverhoging 2013.
http://www.huurders.info/Default.aspx?id=22754&mid=49868&midpath=,49868,
Hoewel waarschijnlijk te algemeen kom je misschien ergens op.

Het beste antwoord

Volgens deze site niet:

"Als in uw contract staat dat de huurverhoging de inflatie volgt dan mag uw verhuurder de huur niet plotseling met meer dan de inflatie verhogen, ook niet als u een hoog inkomen heeft."
Bron: http://actiehuuralarm.nl/veelgestelde-vragen/huurverhogingen/

Zoals ik ook schreef in de reacties: je huurcontract is van vóór de invoering van de liberalisatiegrens, wat inhoudt dat je automatisch onder de sociale huursector valt. Dat is ongeacht de hoogte van je beginhuur (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vrije-sector-huurwoning).

Ik vroeg me nog af of er niet iets in het contract staat over dit soort zaken (soort van overmacht door wetswijziging) maar als er nadrukkelijk staat dat de verhoging nooit meer is dan de inflatie, mag een verhuurder niet zomaar de huur verhogen. De wettelijke huurverhoging zou dan dus - als ik het goed begrijp - niet toegestaan zijn.

Ik raad je aan om advies in te winnen bij het juridisch loket. Het klopt dus wél dat je nu onder de sociale huursector valt, maar níet dat de huurverhoging tegen het contract ingaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Hier zat ik ook al aan te denken. Een probleem zou kunnen zijn dat de wet boven een contract uit gaat.
Hoewel dat ook weer alleen zo is als het in het voordeel van de zwakkere partij is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ja, eigenlijk is er natuurlijk geen wettelijke huurverhoging. Dat deze regering de woningbouwverenigingen daar praktisch toe dwingt omdat ze a) meer af moeten dragen en b) ze wettelijk - voor de meeste woningen dan - mógen verhogen, wil nog niet zeggen dat dat móet. Een woningbouwvereniging kan er ook voor kiezen die verhoging NIET op te leggen. Zo zijn er ook die alleen de 4% voor iedereen doorvoeren, dus niet de inkomensafhankelijke huurwijziging erbij doen. En omdat ze die keuze hebben, neem ik aan dat een contract waar duidelijk in staat dat er alleen verhoogd wordt met de inflatie, gewoon geldig is. Maar vraag gewoon bij het juridisch loket of bij de woonbond, die hebben er echt meer kaas van gegeten dan ik en kunnen je waarschijnlijk ook nog vertellen wat je ertegen kunt doen als het inderdaad niet mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker rondvragen,
alleen is hier niet uit te komen tegen een woningbouwvereniging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zéér terechte opmerking. En je bent te afhankelijk van ze om een conflict te riskeren. Of in elk geval een conflict dat je niet wint en waarbij je mensen al teveel tegen de haren instrijkt ;-)

Andere antwoorden (2)

Ja per 1 juli mogen de huren verhoogd worden. Bocen 43000 bruto inkomen zelfs met 6,5%. Let wel: deze verhoging moet minstens 2 maanden tevoren aangezegd zijn. Met dank aan min. Blok. Zie woonbond.nl.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die extra inkomensafhankelijke huurverhoging geldt voor sociale huurwoningen. VS huurde - destijds - een vrije sector woning. Daarbij geldt normaal gesproken geen maximaal percentage, maar in het contract stond iets anders. Ik weet het antwoord niet op de vraag, maar vraag me met VS af of dit inderdaad wel mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lies, ik ben er nog steeds niet uit, het zou om 'dwingend recht' kunnen gaan. Bij het juridisch loket (was ik al) krijg je alleen 1e jaars studentjes te spreken, die het ook niet precies weten. Ik moet echt een advocaat die van wanten weet raadplegen.Maar je hebt me in ieder geval zoveel handvaten gegeven, dat ik je vol overtuiging als 'beste antwoord' markeer. Dánk!
Ja, deze extra verhoging is door de overheid opgelegd en de woningcorporaties moeten daar gevolg aan geven.