Mag de woningcorporatie zomaar mijn huurcontract wijzigen?

Het huurcontract van mijn flat dateert uit 1967. Daarin staat dat de huur jaarlijks wordt verhoogd met het indexcijfer over het voorafgaande jaar. Toendertijd kon ik als jonge alleenstaande alleen terecht in een 'vrije sector woning'. Nu heeft de woningcorporatie mij plotseling een veel hogere huurverhoging in rekening gebracht, waartegen ik bezwaar heb aangetekend. Het antwoord daarop was, dat het nieuwe huurbedrag nog onder de liberalisatiegrens ligt, en dat ik daarom nu in de 'sociale sector' huur. Is dat geen contractbreuk van de verhuurder?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens deze site niet: "Als in uw contract staat dat de huurverhoging de inflatie volgt dan mag uw verhuurder de huur niet plotseling met meer dan de inflatie verhogen, ook niet als u een hoog inkomen heeft." Bron: http://actiehuuralarm.nl/veelgestelde-vragen/huurverhogingen/ Zoals ik ook schreef in de reacties: je huurcontract is van vóór de invoering van de liberalisatiegrens, wat inhoudt dat je automatisch onder de sociale huursector valt. Dat is ongeacht de hoogte van je beginhuur (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vrije-sector-huurwoning). Ik vroeg me nog af of er niet iets in het contract staat over dit soort zaken (soort van overmacht door wetswijziging) maar als er nadrukkelijk staat dat de verhoging nooit meer is dan de inflatie, mag een verhuurder niet zomaar de huur verhogen. De wettelijke huurverhoging zou dan dus - als ik het goed begrijp - niet toegestaan zijn. Ik raad je aan om advies in te winnen bij het juridisch loket. Het klopt dus wél dat je nu onder de sociale huursector valt, maar níet dat de huurverhoging tegen het contract ingaat.

Ja per 1 juli mogen de huren verhoogd worden. Bocen 43000 bruto inkomen zelfs met 6,5%. Let wel: deze verhoging moet minstens 2 maanden tevoren aangezegd zijn. Met dank aan min. Blok. Zie woonbond.nl.

Bronnen:
www.woonbond.nl

Ja, deze extra verhoging is door de overheid opgelegd en de woningcorporaties moeten daar gevolg aan geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100