Ik moet service en stookkosten betalen van 165 euro per maand. Waarom moet ik dan ook nog eens apart gas en licht laten aansluiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
21K
ronron1212
10 jaar geleden
woon je in een flat

Antwoorden (4)

Omdat gas en elektriciteit worden aangesloten door de netbeheerder. Die vervoert alleen de energie naar jouw huis, maar levert niets. De energieafname moet je betalen aan je energieleverancier.

Je hebt dus te maken met twee partijen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Servicekosten zijn bijvoorbeeld onderhoud voor het pand en CV installaties.
Stookkosten zijn de kosten voor het verwarmen van de woning of het pand.

Waarschijnlijk betreft het een huur woning waar je over spreekt. In dit geval moet je natuurlijk zelf stroom en gas aan laten sluiten. Gas gebruik je ook om bijvoorbeeld te koken en warm water te creëren en dit valt niet onder stookkosten. Stroom valt ook buiten servicekosten of stookkosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
service en stookkosten zijn kosten voor het gehele appartementen complex, zoals schoonmaak vereniging van eigenaren enz. stookkosten zal wel voor de verwarming zijn of van hal of voor alle woningen samen als er blokverwarming is.

Zelf voor in de woning moet je zelf zorgen voor gas en licht, voor eigen gebruik, koken ed. Al zal je gas rekening lager zijn dan een gemiddeld ander gezin omdat je niet voor stoken hoef te betalen omdat bij de service kosten in zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk is er een centrale voorziening voor verwarming van alle appartementen. In dat geval heb je zelf geen CV ketel. De beheerder of verhuurder kan je daarover informeren.

Voor bijvoorbeeld het koken met een gasfornuis betaal je dan zelf een klein bedrag aan gas per jaar aan het energiebedrijf van jouw keuze.
Daarnaast betaal je voor de elektriciteitsaansluiting voor verlichting en ander stroomverbruik.

Voor het deel wat je zelf betaalt aan een energiebedrijf is het de moeite waard om de prijzen te vergelijken. Het voordeligst is om jaarlijks te wisselen van energieleverancier en te profiteren van aanbiedingen.