Slakken houden een winterslaap. Het is afhankelijk van de soort of ze dat alleen doen of in groepen. De meeste slakkensoorten graven zich in voor de winterslaap, en trekken zich diep terug in hun huis. De ingang wordt afgesloten door een mengsel van slijm en aarde, dat hard opdroogt. Zo is de slak verzekerd van een ongestoorde slaap. De afsluiting zorgt er ook voor dat de slak niet uitdroogt of kan bevriezen. Op die manier kan het dier wel 3 tot 4 maanden overleven. Als het weer warmer wordt, breekt de slak door de afsluiting en begint een nieuw leven. Wordt het in de zomer te warm, dan trekt de slak zich ook terug.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk onder de grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slakken kruipen onder de grond weg en sluiten het slakkenhuisje af met een dekseltje. Zo overwinteren ze.

[quote=http://www.neerlandstuin.nl/ziekplagen/slakken.html]
Tegen de winter, wanneer het kouder wordt, zoeken de slakken een geschikt plaatsje onder
[Tuinslak]
De tuinslak: een veel geziene, maar ongenode gast
bladeren of in de grond om te kunnen overwinteren. Ze sluiten de schelpopening af met het epifragma. In feite kunnen slakken een heel lange tijd koude weerstaan zonder daar te nadelige schade van te ondervinden.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kruipen graag in kruipruimtes onder huizen, of verlaten gebouwen.