hoe komt het dat de groene planten die ik koop allemaal bruine punten krijgen?

alle groene planten die ik koop, krijgen na verloop van tijd bruine punten. wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
te veel of te weinig water?

Het beste antwoord

Dat kamerplanten bij u steeds bruine punten krijgen kan vele oorzaken hebben. Tocht is bijv. funest, ook teveel of te weinig water geven kan oorzaak zijn, of overbemesting.
Maar de grote oorzaak is toch : te droge lucht.
We streven er tegenwoordig naar het gehele jaar een normale kamertemperatuur aan te houden . Afgezien van andere gevolgen veroorzaakt dit een hoge verdampingssnelheid van water, dat merken we zelf aan onze neusslijmvliezen.
Nu heeft elke normaalgebouwde plant naar verhouding van zijn volume een geweldig groot verdampingsoppervlak. Hij verdampt meer dan hij toegevoerd krijgt.Begieten helpt vaak niet, de wortels werken wellicht al op hun maximum-capaciteit.
Onze kamerplanten staan meestal vrij ver van elkaar vandaan, net als in de woestijnen. Ook dat geeft weer grotere verdamping van water. Men ziet wel dat juist grotere potten met veel planten een warrig maar welvarend plantengezelschap tonen.
Het is begrijpelijk, dat woestijnplanten als cactussen en andere succulenten het in onze huiskamers beter doen en geen bruine punten krijgen , dan uit tropische regenwouden afkomstige kamerplanten.
Probeer dus een vochtige atmosfeer te creëeren d.m.v. verdampingsschalen of waterbakjes, ook waterverstuiven helpt, niet op maar boven de plant.
Misschien is het water dat u geeft te hard, of te koud. De meeste kamerplanten houden van zacht en niet te koud water. Regenwater dus dat dezelfde temperatuur heeft als de kamer waar de planten in staan.
Succes.
Z512099