Kan ik mijn hortensia's hydrangea nu snoeien?

Ik heb deze vorig najaar gepland. Het lijkt erop of ik ze niet helemaal diep genoeg in de grond heb geplant omdat ze nu door de grootte en zwaarte over de rand heen hangen en het lijkt alsof de wortel aan de andere kant wat uit de grond komt omdat ze door te veel gewicht zijn gaan hangen. Ik heb al alles geprobeerd om ze recht te houden van touw tot die speciale ringen van de tuincentra. Ik wil ze nu graag wat korter snoeien zodat het gewicht minder wordt en ik er een laag aarde overheen kan gooien, kan dat nu in juli? Zo niet, kan dat dan in september? Ik wil liever niet wachten tot volgend jaar maart/april omdat het er heel rommelig en slordig uit ziet en ik ben ook bang dat ze het niet lang houden als het zo blijft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

vuistregel is:
planten die voor de langste dag bloeien, snoei je in het najaar, planten die na de laatste dag bloeien snoei je in het voorjaar, om te voorkomen dat je geen bloei krijgt.
Maar als het gaat om een paar takken wegknippen die in de weg zitten, dat doe ik ook wel eens op de tijd dat het mij uitkomt. En over het algemeen lukt dat wel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je nu snoeit heb je volgend jaar op die tak geen bloemen. Je kunt dus de helft snoeien en de andere helft volgend jaar.
Eigenlijk praten we niet over snoeien nu, jij wilt je plant redden en dat vraagt meer dan een beetje snoeien...

Wat ik zou doen is de hele plant er uit halen, héél voorzichtig en dan een véél groter maar vooral dieper gat graven en onderin een goede hoeveelheid nieuwe aarde [uit een zak] storten, daarna een emmer water storten, vervolgens de hortensia en in zetten, bijvullen met aarde met de voeten aanstampen, voorzichtig dat je geen takken raakt en met wat extra aarde een heuveltje maken bij de stam, zodat er geen kuiltje komt als je water gegeven hebt - een emmer vol -.

Je vraag over snoeien, nee ik zou dat nooit hartje zomer doen, maar de plant in model knippen ['n paar takken er af] zodat hij goed stevig staat, dat kan wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Dit is de beste oplossing,goed water blijven geven,dan houd je hem wel aan de praat. En dan heb je volgend jaar weer een mooie plant