In welke mate zie je het verschil in energielabels bij woningen terug op de rekening?

Energielabels bij woningen; ze zijn tegenwoordig verplicht.
Nu men weet hoe (on)zuinig een woning is, is men natuurlijk minder snel geneigd een woning te kopen of te huren als deze energielabel D, E, F of G heeft, omdat het te duur zou worden.
Maar is het prijsverschil zo groot?
En hoe groot dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Om een indruk te krijgen, hoe groot het verschil kan zijn, neem ik maar even mijn eigen gegevens: nieuwbouw huis, normaal/voldoende geïsoleerd + warmtepomp kost per jaar ca. 600 EUR aan verwarming en warm water. Een kennis van mij hier in de buurt heeft welliswaar een iets groter, maar wel ca. 40 jaar ouder huis + kelder en betaalt per jaar ca. 2400 EUR aan gas (voor de CV en warm water, zonder de electra van de verwarmingspomp).

Ik schat dat ik energielabel A/B heb en dat zij F hebben.

Dat zijn alleen de jaarlijkse terugkerende kosten. De aanschafkosten (of huur) zal echter ook verschillen, maar wellicht niet zo veel bij huur. Bij koop zijn de verschillen veel groter. Het zal uiteindelijk een individuele rekensom worden welk huis goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik heel veel aan! Bedankt! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede indicaties, erg nuttig. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ik heb daar geen concreet antwoord op, maar als je kijkt naar oude huurwoningen van een woningbouwvereniging, die hebben een F of G label. Zeer onzuinig dus. Maar ze gaan als warme broodjes, puur omdat er in die sector weinig aanbod is. De huur is vaak ook lager, dus dat compenseert dan weer.

Wat betreft koopwoningen zou het de keuze van de koper kunnen beïnvloeden, want een energiezuinig huis levert natuurlijk geld op. Maar zelfs hier geldt, dat mensen vaak met een bepaald gevoel een huis kopen en de energielabel op de koop toe nemen.