waar komt de kaardebol nu echt vandaan?

In een artikel van natuurmonumenten staat Noord Afrika. In een eerdere goede vraag wordt Chili genoemd en een andere bron zegt Oost Europa. Wie weet het, en ... wat is je onderbouwing?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

In de grote Polunin staat dat de Dipsacus fullonum, weverskaardebol, is ingevoerd in Noord-Europa. In Zuid-Europa is hij dus inheems.
De slipbladige kaardebol, de D. laciniatus is inheems in centraal- en Zuid-Europa.
De Kleine kaardebol, D. Pilosus L. is inheems in de meeste delen van Europa , behalve in Noord-Europa maar daar is hij dan weer ingevoerd in Denemarken en Zweden.
Inheems betekent dat hij er duseen normale verschijning is. Of na te gaan is waar hij elders op de wereld eerder heeft gestaan, kan ik aan de hand van Polunin niet zeggen, terwijl deze grote flora dit soort informatie anders wel geeft.
Hij komt in elk geval niet uit Klein-Azië, want mijn flora over die streken( Vu-hortus) noemt hem helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wikipedia zegt: De grote kaardebol komt oorspronkelijk uit Noord-Afrika (Maghreb), Voor-Azië en Europa,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn Botanica zegt het volgende: Dipsacus (kaardenbol): dit geslacht bestaat uit 15 tweejarige en kortlevende planten uit Europa, Noord-Afrika, en gematigd Azië.

De dipsacus follonum komt uit Europa en West-Azië.

De Dipsacus sativus is alleen als cxultuurvorm bekend, al menen botanici dat hij mogelijk afstamt van de mediterrane wilde soort Dipsacus ferox.

Het hangt er dus maar net vanaf welke kaardenbol je voor ogen hebt.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Rieneke, inderdaad, en ik was me er niet van bewust dat er zoveel verschillende waren. Dank je wel voor je antwoord!!