Waarom heet er een huisje in Bladel (Noord-Brabant) Het Maggiblukske?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Antwoorden (4)

Je hebt geen foto van het huis in kwestie bijgevoegd maar op grond van de naam zou ik zeggen dat het huis is van kleine omvang met een kubusachtig uiterlijk, zoals de bekende bouillonblokjes van Maggi. En ''blokjes'' worden in delen van Brabant ''blukskes'' genoemd (in Zuid-Oost Brabant althans).
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Het lijkt ook Limburgs te zijn. Ik vond het terug in dit document: http://www.heemkundebrunssum.nl/Dialect%202008-02W.pdf
Waarschijnlijk heeft het huisje qua kleur of vorm iets weg van een Maggiblokje.

De bewoners van het huisje zijn waarschijnlijk enkele van de weinige of de enige mensen die het juiste antwoord weten. Ga ze het eens vragen!
10 jaar geleden
In deze regio was/is het gebruikelijk dat er bijnamen worden gegeven aan mensen of gebouwen aan de hand van hoe ze eruit zien, wat ze gedaan hebben of wat erin gedaan is. Zo worden sommige winkelpanden in dorpen nog steeds "De Gruyter" (naar de levensmiddelenwinkel) of heette een vrouwtje dat vaak een jurk als een non aanhad het "noeneke of nonneke". De familie van een man met een grote bult op zijn rug werd aangeduid als "die van d'n bult" en ga zo maar door.

Het hoeft dus niet alleen het uiterlijk van het huisje te zijn dat bepalend kan zijn voor de naam ervan. Het zou zomaar kunnen zijn dat de vrouw des huizes bijvoorbeeld altijd een bouillion maakte van alleen een maggiblokje (maggiblukske) - vroeger trok je natuurlijk een bouillion van een stukje vlees en deed je er hooguit een maggiblokje voor de smaak bij) en dat wellicht mede door de vorm van het huisje, dat huisje het maggiblukske werd genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maggi had als reclametekst:
"Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi " Daar kan het ook een verwijzing naar zijn. Het huis is voor een deel zelf gebouwd en voor een deel met hulp van anderen.