ik heb een eendenei gevonden ik heb hem nu al ong 2weken hij is een beetje grijs is dit goed of slecht??? ps ik broed hem zonder broedmachine

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een beetje een rare site, maar zo heb ik het zelf ook wel gedaan kijk maar eens. Of het ei te oud is, is moelijk in te schatten, maar proberen kan altijd toch?
http://members.multimania.nl/japieteeringapie/newpage9.html

Antwoorden (2)

Volgens mij is een ei dat niet in en broedmachine ligt, kansloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gaat je niet lukken. Je hebt ófwel een broedse eend of kip of ander gevogelte van die grootte nodig, ófwel een broedmachine. Je snapt dat zelf wel, als je leest hoe nauwkeurig je met uit te broeden eieren om moet gaan. Voor eendeneieren vond ik dit:

Temperatuur de eerste 10 dagen 37.5 °C, nadien op 37.4 °C. Twee dagen voor uitkomst 37.3 °C.
Relatieve luchtvochtigheid 50%, bij uitkomst 65%.
Keren: vanaf de eerste dag om het uur, tot 2 dagen voor uitkomst (dat je de eerste dagen niet zou mogen keren is omdat het embryo dan zeer kwetsbaar is en schokken moeten vermeden worden, maar dit keermechanisme is wel voorzichtig genoeg).
Ventilatiegaten volledig open vanaf dag 10.
Luchten vanaf dag 15: 15 minuten; dag 16: 16 minuten en zo verder tot dag 26: 26 minuten. Eieren eruit nemen, (best met handschoenen voor de hygiëne) en de machine daarna sluiten. Luchten doe je niet in een koude kamer en ook niet waar er tocht heerst.

Verder wil ik je erop wijzen dat je nu ook al te laat bent om er nog mee te beginnen. Veel vogels, waaronder ook de eend, leggen eerst elke dag een ei en pas als het legsel compleet is, gaan ze broeden. (Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de uil, die vanaf het eerste ei begint met broeden en elke dag een ei erbij legt. De uilskuikens komen dus ook met tussenpozen van een dag uit hun eieren.) Als een eend haar ei heeft gelegd, zal ze dit in afwachting van de volgende eieren meerdere keren per dag omdraaien. Dat is om te zorgen dat de dooier niet naar één kant wegzakt. Als je dat met jouw ei niet hebt gedaan, is het mogelijke embryo inmiddels al niet meer levensvatbaar. Waarschijnlijker is zelfs dat het al dood is en aan het ontbinden is, gezien de kleur van jouw ei.

Verder wil ik je er nog op wijzen dat je een ei nooit nat mag maken. Ik weet niet of je dit ei al gewassen hebt of zo, dat mag dus echt niet. Op de eierschaal zit een beschermlaagje, dat lost op als je het nat maakt. Zonder beschermlaagje is de eierschaal heel poreus en kunnen er ongewenste stoffen in het ei binnendringen. Ook daarvan kan een embryo overlijden.