Kan iemand mij in Jip en Janneketaal uitleggen, wat ik moet doen als de cv-ketel aangeeft te weinig bar te hebben?

Help een hulpeloze, alleenstaande vrouw de winter door...

De verwarming doet het wel gewoon, maar de douche wordt heeeeel langzaam warm.

14 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijn... bij mij in de buurt worden met regelmaat, voor weinig geld, klussen cursussen gegeven voor de niet zo technische onder ons. Bij jou vast ook. Simpele dingen die verdraaid handig zijn te weten. Zoals hoe vul ik een kachel bij en zo.. Afgezien van het feit dat het echt lachen is, al die linkshandige die aan het knoeien zijn, is het ook nog leerzaam en verdraaide handig! :) Gee
Snuffel
14 jaar geleden
Hoi! Heb je daar een link ofzo van? Lijkt me precies iets voor mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak zijn het initiatieven van buurthuizen, wijkcentra .etc.. dus hangt een beetje van jouw woonplaats af. Gewoon eens rondvragen of googlen. Deze is bijvoorbeeld in Baarn
http://www.beqwaam.nl/workshops/klussenworkshops.htm#klussen SUCCES!

Het beste antwoord

U kent het wel: vaak op de ongelukkigste momenten heeft u geen centrale verwarming en bij de ketels die gecombineerd zijn met warm water (combitoestellen) is er dan ook gelijk een probleem met warm water

Maar voordat u de vakman belt, wat kunt u er zelf aan doen? Allereerst kijken of er wel voldoende water in het systeem zit

Waar kunt u dit zien? Meestal zit er op de ketel of bij de radiator waar je ook meestal bijvult een drukmeter. Deze geeft de druk aan van 0 bar tot 4 bar. Om voldoende druk te hebben moet de zwarte wijzer op minimaal 1 bar staan. We gaan er vanuit dat de zwarte drukwijzer tegen of onder de 1 bar staat dan moet de c.v bijgevuld worden.

De vulkraan zit meestal in de radiator die in de keuken of doucheruimte hangt. Anders zit hij bij de ketel,in ieder geval als het goed is niet ver van een koud waterkraan in huis .

U begint met de stekker van de ketel uit het stopcontact te halen en het vullen kan beginnen.

Als u nu de vulslang bij de hand hebt kunt u één kant van de vulslang op de wasmachinekraan of onderuitloop van de douchekraan aanbrengen

Als u dit heeft gedaan laat u zachtjes de slang vol met water lopen om alle lucht die in de slang zit er uit te laten. U wilt immers geen lucht, maar water in de installatie hebben.

Als de vulslang vol met water zit, draait u even de waterkraan dicht en sluit u de andere kant van de vulslang aan op de vulkraan. Het type vulkraan kan wel eens verschillen maar meestal is deze zoals op het plaatje hieronder.

Toegevoegd na 10 minuten:
kijk voor meer informatie op de onderstaande pagina's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk+ Misschien nog even zeggen dat het ook verstandig is om de verwarmingen te ontluchten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij anders aangegeven water bijvullen tot de manometer 2 bar aangeeft. Daarna kan de slang weer los en de spanning er weer op. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien ook handig,om de installatie eerst af te laten koelen,voordat U met bijvullen begint.
Snuffel
14 jaar geleden
Joepie, het is gelukt! Echt bedankt!

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Hoe doe je dat? Waar moet dat dan in? En hoeveel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag een aan je buren. zal vast wel iemand weten.
Het klopt wel idd water bijvullen....
Als de CV-ketel te weinig druk heeft, kun je 'm bijvullen. Onderaan de ketel zit een aansluiting waar je een slang aan kunt sluiten, zelfde schroefdraad als een wasmachine-aansluiting.
Daarmee kun je de ketel opvullen en weer op druk brengen. Zorg ervoor dat je de slang waarmee je vult, eerst vult met water, anders duw je alleen maar lucht in het verwarmingsnet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Hoeveel water moet er dan in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vaak zit die aansluiting ook niet op de ketel maar op een verwarmingselement. Maar dat is lastig te bepalen vanaf hier. Indien er een verwarmingselement in de buurt is van een wasmachinekraan zou deze wel daarop kunnen zitten. En meestel tot max 2.0 bar. Maar dat staat in het boekje wat bij de ketel hoort.
Dan moet je water bijvullen,als je niet weet hoe dat gaat vraag dan n buurman of kennis om dit te doen,t is maar n fluitje van n cent! De cv doet het t weer prima en je kunt weer warm douchen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
water bijvullen tot ongeveer 1,5 bar. dan wordt het weer lekker warm in huis. en oja je verwarming moet je waarschijnlijk ook even ontluchten.