Hoe krijg je in een klimaat als het onze lekkere kiwi's, en moeten deze gesnoeid worden, hoe dan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (4)

Voor kiwi's moet je sowieso een mannetjes- en vrouwtjesplant hebben. Het zijn klimplanten, dus je moet ze ergens neerzetten waar ze omhoog kunnen groeien.

Snoeien hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor kiwi's moest je vroeger zowel een mannelijke als vrouwelijk plant hebben. Er zijn nu varieteiten waarbij dat niet meer nodig is.
Neem een muur op het zuiden waar ze lekker warm tegenop kunnen klimmen. En dan ben je er al. Geef ze houvast en/of bind de takken op. Snoeien is niet echt nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet de plant op het Zuiden met een klim mogelijkheid.
Snoeien kan als hij te wild wrodt maar hoeft niet.
De kiwi heeft jaren nodig voordat hij vruchten gaat geven, dat kan wel 10 jaar zijn.
Een mannelijke of vrouwlijke plant hoeft niet meer er is een tweeslachtige die heeft de naam Jenny-kiwi.
Mest vindt de kiwi af en toe ook wel prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mijn kiwi is nu in z'n derde jaar, en bloeit voor het eerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke dat is snel maar nu ben ik wel benieuwd of dat ook kiwi's worden, in mijn vorige tuin heeft hij ook wel wat eerder gebloeid maar dat werden nooit kiwi's.
Rieneke1
13 jaar geleden
ja, bloeien garandeert nog geen vrucht natuurlijk, dus ik wacht af.
zo leuk altijd om van je balkon te eten ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, nu heb ik een tuin maar ik heb ook op een flat gewoond, 10 hoog en daar had ik ook van alles, tomaten, aardbeien, kruiden, bloemen enz.
De hoeveelheid tuin doet er niet toe, van elke meter kun je wat leuks maken.
Een kiwiplant kan wel 6 tot 8 meter breed en 4 tot 5 meter hoog worden! Zon, ruimte en beschutting zijn voorwaarden voor het succesvol kweken van je eigen kiwi's.
De kiwi is een klimplant. Leidt hem langs een muur op het zuiden of een beschutte pergola, dan heb je de meeste kans op succes. Zet de plant niet te dicht tegen een muur, de afstand tussen takken en muur moet minimaal 10 à 15 centimeter bedragen.
Het snoeien geen ingewikkelde zaak maar gaat wel anders dan bij de meeste andere planten. De kiwivruchten groeien aan scheuten op de leggers. Leggers zijn horizontale zijtakken die uit de hoofdtak of stam groeien. Uitgaande van de stam houd je aan weerskanten 2 tot 4 leggers aan. De afstand van de grond tot de eerste legger moet zo'n 1,25 tot 1,5 meter zijn. De afstand tussen de leggers onderling bedraagt idealerwijs 70 tot 80 centimeter.
Op de leggers ontstaan scheuten. Je moet onthouden dat de vruchten volgend jaar groeien uit de onderste 3 - 5 knoppen aan scheuten die dit jaar ontstaan zijn.
Na een paar jaar begint de oogst op gang te komen, na 6 à 7 jaar mag je echt grote oogsten verwachten. De oogst begint rond half oktober. Doorplukken is het beste. Met andere woorden: je plukt steeds de grootste vruchten en de kleintjes laat je nog even hangen. Een stukje van de steel laat je aan de vrucht zitten. De vruchten kunnen ongeveer 3° nachtvorst hebben. ln december zijn de eerste vruchten goed rijp. Kiwi’s zijn heerlijk om zo uit het handje te eten. U hoeft ze alleen maar (dun) te schillen. De pitjes kunt u opeten. De vrucht bevat veel vitamine C1