Hoe kom ik van bijen af?

Er zit een bijennest in d bakstenen muur (niet in de spouwmuur!!) en hoe kom ik hier zo goedkoop en veilig mogelijk van af? En wat kost het om hem eventueel te laten verwijderen door een imker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
18.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk eerder dat het wespen zijn. Bijen mag je niet vernietigen want deze zijn beschermd.

Antwoorden (5)

De ingang met een beetje pur dichten. Uiteindelijk sterven ze dan vanzelf uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahahahahahahahahaha, Alsof er geen andere gaten zijn waardoor ze kunnen ontsnappen om nog maar te zwijgen dat ze zich door de PUR knagen
Je kan beter de insectenverdelgingsdienst van de gemeente bellen met deze vraag. Je hebt grote kans dat ze dan komen kijken of het echt wel bijen zijn en ze ook voor je verdelgen.
Ivana
11 jaar geleden
Wespennest zelf verwijderen

Voor wie een nest zelf wil verwijderen, is het raadzaam om een aantal tips in achting te nemen:
Dek een wespennest nooit af of sluit de ingang nooit af! Wespen hebben sterke kaken en zoeken gewoon een andere uitgang. Desnoods zoeken ze die uitgang via jouw woning naar binnen. Hierbij kunnen de wespen ook nog eens zeer agressief van worden en gaan aanvallen.
Wespennesten die niet te groot zijn, zijn meestal wel veilig om zelf te verwijderen. Hele grote wespennesten kan je het beste door een deskundige laten verwijderen. De kans op aanvallen en letsel is dan namelijk veel groter.
Wespen zijn in de nazomer, wanneer voedsel schaars worden, agressiever dan in het voorjaar of de vroege zomer. Houdt hier rekening mee.
Een wespennest sterft vanzelf uit in de winter. Ontdek je een wespennest dus tegen de winterperiode aan, dan is het een kwestie van afwachten en je bent ervan af. Weeg dit af wanneer je er een ontdekt.
Draag altijd beschermende kleding of dek jezelf goed af wanneer je een wespennest gaat verwijderen.

Een wespennest laten verwijderen

Een wespennest kan je zelf verwijderen. Let op, het kan! Het is eerder aan te raden om een deskundige op dit gebied in te schakelen. Hiervoor kan je een imker of wespenbestrijder in schakelen. In sommigen gemeenten hebben ze zelf iemand in dienst ervoor en gebeurt het dus via de gemeente of via de brandweer. Soms wordt het vergoed, meestal zijn de kosten voor jezelf. Deze zullen rond de vijftig euro liggen.

Manieren om een wespennest te verwijderen
Een wespennest kan je het beste bestrijden door gebruik te maken van een goed bestrijdingsmiddel. Lees de gebruiksaanwijzing heel goed door. Meestal gaat het om een poeder dat bij de ingang van het nest gelegd dient te worden. De wespen nemen dit mee naar binnen en de bevolking zal eraan sterven. Let op met huisdieren en kinderen: zij mogen niet in aanraking komen met het poeder.

Sommigen gieten (kokend) water in een nest. Doe dit alleen wanneer het om een klein nest gaat en wanneer je er zeker van bent dat je jezelf hiermee niet in gevaar brengt. Een nest dat groter is dan een tennisbal, kan je beter op een andere manier bestrijden. Nesten in het gras of in het zand zijn eerder geschikt om met water te overgieten dan nesten die in de zoldering hangen.

Bestrijd wespen in de avond: ze zijn dan allemaal binnen en rustig. Overdag kunnen ze agressief reageren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wespen nest zelf verwijderen is ten strengste te vermijden en kan zelfs levensgevaarlijk zijn vooral met insecticide.
Eerst en heeft niemand de gepaste kledij, tenzij de imkers of professionele. Wespen en bijen kunnen gewoon door kledij steken. een wesp zelfs meerdere malen.
Het kan zijn dat 1 wespensteek een zodanige allergische reaktie teweeg brengt dat men daardoor ziek wordt of zelf sterft. Nog gevaarlijker word het wanneer men producten gebruikt. Deze producten kunnen op het lichaam van de wesp terecht komen en via de hangel en een steek in het lichaam van de mens of huisdier terecht komen, met alle catastrofale gevolgen tot gevolg.
Wespen en bijen laten verwijderen door proffecionels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat ook tussen mijn antwoord. Het is eerder aan te raden om een deskundige op dit gebied in te schakelen.
Als het echt bijen zijn, kun je contact opnemen met de lokale bijenclub, te vinden via de website van de landelijke bijenvereniging. Die komen ze dan gratis ophalen.
Wespen kun je best professioneel laten verdelgen. Je kunt ze wel zelf weghalen, zoals beschreven in een ander antwoord, maar dat moet je wel durven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet een potje vol met aantrekkelijke geurtjes ophangen. de bijen komen er in en je sluit het deksell zo snel mogelijk