Waarom hangt tegenwoordig bijna niemand de was meer buiten om te drogen?terwijl ze toch een tuin hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
4.9K

Het beste antwoord

Geen idee ; mijn was hangt vrijwel altijd buiten omdat dat veel lekkerder is, beter voor het milieu, kost geen stroom, geen slijtage aan een duur apparaat, geen vocht in huis, handdoeken en theedoeken die ook echt afdrogen, nauwelijks gekreukelde kleren, ik kan werkelijk niet één nadeel opnoemen van de was buiten hangen. Ja, regen misschien, maar dat valt in de praktijk best mee. Mijn waslijn hangt onder een afdak, dus ook dat probleem heb ik niet, al prefereer ik de droogmolen.

Ik kan eigenlijk maar één reden bedenken verder ; gemak(zucht) ? Want als ik geen zin heb om de was buiten te hangen om welke reden dan ook, dan pak ik ook wel eens de droger.

Overigens heeft het buiten de was ophangen tussen pakweg november en februari niet zo heel veel zin ; er moet wel een beetje wind of een zonnetje staan en de lucht moet niet te vochtig zijn. Dan kun je beter de droger gebruiken. Maar het heeft niet mijn voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat de meeste waarschijnlijk een wasdroger hebben. Dat gaat sneller.

Persoonlijk hang ik het liever buiten op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik probeer het altijd buiten op te hangen en met dit weer is het nog sneller droog als in de droger,en je maakt gebruik van natuurlijke energie ,de wind en de zon.
alles gaat in de droogtrommel ,niet alleen om het te drogen maar de was word zacht en dat heb je niet als je het buiten laat drogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pure gemakzucht. Het is een stuk makkelijker om het in de droger te doen. Het mag dan wel slecht zijn voor het millieu men heeft het tegenwoordig druk. Dus dan heeft men geen tijd/zin om het millieuvriendelijke alternatief te proberen. Zelf hang ik altijd mijn was op zoveel extra moeite kost het namelijk ook weer niet mensen. Maar dit is nou enmaal de trent. Lekker makkelijk vaat doe je in de vaatwasser en kleding in de droger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang niet iedereen heeft een droger, maar ik weet nog wel een andere reden: waar gezinnen vroeger vaak een kostwinner en een huisvrouw hadden, heb je nu veel meer op zichzelf wonende singles en tweeverdieners.

Ik hoor bijvoorbeeld bij die tweeverdieners. Terwijl ik in het weekend met mooi weer best wel eens de was op het balkon laat drogen, ben ik doordeweeks het grootste deel van de dag weg, net als mijn man. En de was laat je niet buiten drogen als je er niet bij bent: één regenbui, en je kunt de was opnieuw gaan doen, en één windvlaag, en je kunt de was gaan verzamelen uit de tuinen van de buren. Dus gaat de was binnen in een klein kamertje aan de lijn. Dan droogt het wat minder snel, maar ik kan het toch niet opvouwen en opruimen terwijl ik op mijn werk ben.

Kortom: de was buiten hangen, is alleen handig voor mensen die (vrijwel) de hele dag thuis zijn, en dat komt niet zoveel meer voor als vijftig jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwah. wij wassen alleen in het weekend, dus dat combineert prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wou ook antwoord geven, maar jij hebt mijn verhaal al verteld.. +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik was ook het liefst in het weekend, maar ook dat lukt niet altijd. Even langs vrienden, bezoekje aan zijn of mijn ouders, omdat het spul verspreid over het hele land woont, kost dat meteen een hele dag. Ik heb dan ook regelmatig dat ik een was aanzet voordat ik 's ochtends de deur uitga, en die 's avonds ophang voordat ik naar bed ga. En dan hang ik hem dus niet buiten, de kans is te groot dat ik hem dan de volgende dag wéér kan draaien.
Het zal ook puur met de tijd te maken hebben.
Wij kunnen het thuis zowel binnen (in een verwarmingskelder) als buiten ophangen.
Als ik het buiten ophang, dan weet ik dat ik het dezelfde avond nog binnen moet halen, omdat het 's nachts anders weer vochtig wordt door dauw oid.
Als ik het binnen ophang, kan ik het rustig enkele dagen laten hangen.

Toch kies ik er bij mooi weer voor om het buiten neer te hangen. De was ruikt veel lekkerder als het buiten heeft gehangen. Komt nog bij dat vlekken die er niet helemaal uit gegaan zijn door de zon gebleekt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen vinden een droogmolen of waslijnen in hun tuin ontsierend. Tuinen zijn steeds meer een verlengstuk geworden van de woonkamer. Buiten moet bij binnen aansluiten en alles moet tiptop uitzien.
Ook zijn er mensen die voor het gemak van het in de droogtrommel stoppen boven het ophangen aan de waslijn. En handdoeken uit de droogtrommel voelen een stuk zachter aan dan die aan de waslijn zijn gedroogd.
Toch zijn er nog steeds mensen die principieel kiezen voor het drogen van de was aan waslijnen. Was droogt tenslotte vanzelf, dus waarom zou je daarmee het milieu extra belasten?
Zelf hang ik de meeste was aan de waslijn. Maar de handdoeken, ondergoed en sokken stop ik in de droger. De handdoeken omdat ze veel zachter in het gebruik zijn en de sokken en het ondergoed omdat dit een erg tijdrovende klus is om al dat kleine spul op te hangen. Voor mij houdt dit in: Eén was per week in de droger, de rest aan de lijn. Ik vind dit een redelijk compromis met het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik heel lang een droger gehad die ik best intensief gebruikte, vooral voor kleine kledingstukken. Maar toen ging ie kapot en ik moet zeggen dat ik 'm geen seconde heb gemist.

Zodra het mooi weer is gaat alles naar buiten, op een warme dag is het in een paar uur droog en kan het zo de kast weer in. En het ruikt ook altijd zo lekker fris! Bij minder mooi weer hangt het binnen uiteraard.

Werkende mensen vinden het denk ik toch makkelijker om het binnen op te hangen of in een droger te stoppen. Qua tijd is het efficiënter. Ik kwam soms thuis na mijn werk en dan vergat ik dat er nog was aan de lijn hing. Die hing dan nog een nacht buiten en was soms alweer nat geregend. Ja, dat is een stuk minder efficiënt.

Misschien heeft het er ook mee te maken dat de was de tuin ontsiert. Of mensen zijn bang voor diefstal of vinden het niet prettig als de buren zien wat er allemaal aan de lijn hangt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen hebben tegenwoordig een droger, dat noemen ze vooruitgang.... Ik heb ze liever van buiten, daar gaat je was een stuk frisser van ruiken vind ik.....