Hoe kan het dan de verwarming uit zichzelf aangaat, zonder dat ik hem aangezet heb?

Het valt mij al een tijdje op dat de gasmeter telde, terwijl ik niks aan had staan. Ik merk de laatste dagen dat de verwarming uit zichzelf aangaat. Dit was 's nachts ook steeds zo. Ik hoor dan dat de gasmeter gaat tellen. Hier niet op ingegaan, omdat ik dacht dat het te koud was en hij daarom ging verwarmen. Nu overdag heb ik hem vaak uitstaan en zeker als ik weg ben, maar een paar keer per dag gaat hij gewoon aan. Ik snap niet hoe dit kan. Volgens de thermostaat is het 18 graden en heb hem ingesteld op 12. Want vind het warm genoeg zo binnen. Ik heb al gekeken in de gebruiksaanwijzing van de ketel. Enige wat ik kon vinden was iets over anti-vriesbeveiliging. Dit is voor 's nachts wel handig, maar overdag is het wel warm genoeg. Ik begrijp echt niet waarom hij steeds aangaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
34.8K
Cryofiel
11 jaar geleden
Is het wel de *verwarming* die aangaat, of is het alleen de combiketel? Ik heb een combiketel. Daarin zit een kleine boiler (vijf liter of zo). Het water in die boiler wordt op temperatuur gehouden. Daartoe springt de ketel steeds even een tijdje aan. Maar hij verwarmt het huis dan niet, hij houdt alleen het water in de boiler op temperatuur. Ik heb dat nu uitgezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verwarmingen worden ook echt warm. Hoe heb je dit uitgezet?
Cryofiel
11 jaar geleden
Als de verwarmingen echt warm worden, is er misschien iets mis met de thermostaat. Ik heb het uitgezet via de knoppen op het bedieningspaneel van mijn combiketel. Eerst de handleiding downloaden, dan netjes doen wat daarin staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De handleiding heb ik al wel gedownload. Er staan ook verschillende standen in waaruit ik kan kiezen, alleen weet ik echt niet welke ik moet kiezen. In de informatie die er bij staat, kan ik niet echt wijs worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schrijf een keer de standen op en reken uit wat je verbruikt als je niks gebruikt.
Dan weet je of het de moeite is om er wat aan te gaan (laten) doen, als de tips van hier niet werken.

Het beste antwoord

Op uw gasgeiser staat een schakelaar waarmee u kan overschakelen op enkel warmwater (stand waterkraan), dan zal de verwarming zeker niet meer kunnen schakelen.
Op de afbeelding van mijn geiser als voorbeeld is dit knop 23, de temperatuur van het warm sanitair water kan u instellen met knop 24, 60°C is meer dan voldoende voor een goede regeling en om zeker geen kalkvorming te hebben.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb uw handleiding even doorgenomen en het is vrij eenvoudig eens u het systeem kent.

Instelling sanitair mode 1 op 65°C met hysteresis 5°C en modulatie op 65°C.
Druk een aantal keren kort op de knop modus tot " t " verschijnt.
Druk nu langer op de modus knop tot die t 2x pinkt, nu is die CV modus 1 in het geheugen opgenomen.

Voor het tussen seizoen volstaat CV mode 1, dat is 55°C en de brander en pomp kan u aan of af schakelen met de thermostaat.
Druk terug kort op de modus knop tot "L" verschijnt. Druk nu langer dan 1 second op de modusknop tot L 2x pinkt.
Ook dit programma zit nu in het werkgeheugen.

Voor de winter periode bij lager dan 5°C buiten temperatuur is het aangewezen om Cv mode 3 in het geheugen te steken dan gaat de temperatuur van het VC-water naar 85°C want op 55°C zou u de ruimte niet kunnen verwarmen.
Naar die mode gaat u op dezelfde manier te werk.
Kort op de modus drukken tot het gewenste teken verschijnt en dan langer dan 1 second weer op modus drukken tot die 2 x pinkt.

Begrepen hoop ik, zo niet stuur maar een nieuw berichtje.

Normaal zal uw brander dan niet meer aanschakelen tenzij u warm water afneemt of de ruimte thermostaat aanslaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die van mij heeft niet zulke knoppen. Heb in de gebruiksaanwijzing wel gezien hoe ik de stand veranderen kan, maar ik word niet wijs uit al die standen. Het staat er in nogal lastige termen die me niks zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tommy, kan u het merk en type opgeven of een fotootje van de bedieningen, of een scan van uw handleiding, dan zal ik even zoeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat u voor me wilt zoeken.
http://www.gebruikershandleiding.com/AWB-Thermomaster-2HR/preview-handleiding-3356.html
Op die site staat de handleiding. Ik zag dat op pagina 6 uitleg staat over de verschillende standen. Het instellen zal wel lukken, alleen zou ik echt niet weten op welke stand ik hem zou moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Morgenochtend zal ik het gelijk instellen.
Als ik het goed begrijp, moet ik hem nu op sanitair 1 zetten en in de herfst op cv 1?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, als sanitair 1 voldoende warmwater geeft kan die daar altijd blijven opstaan, zomer en winter. Indien dat programma niet voldoet moet u naar Sanitair 3 gaan.
Uw CV kan u best aanpassen naar gelang het seizoen.
CV 1 voor lente tot herfst.
CV 2 voor koudere periodes en als u voelt dat de brander te lang moet aan staan om voldoende temperatuur te halen in huis.
En CV 3 voor als het echt begint te vriezen. Als u die CV per seizoen aanpast zal u minder gas verbruiken dat dat die constant op CV 3 zou staan omdat u dan een over shout ( over schieten) van de temperatuur krijgt en veel meer schommelingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gelukt om hem in te stellen. Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Zal nu even bijhouden of hij nu minder verbruikt. Scheelt mij weer geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg duidelijk antwoord en precies wat ik zocht.

Andere antwoorden (1)

Ja dat zal komen omdat hij je warme water op temperatuur wilt houden. Zelf trek ik de stekker uit de ketel en maak hem aan als ik warm water nodig heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Warm water circuit wordt niet op temperatuur gehouden, de brander start maar als er afname is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag je de stekker er wel zomaar uittrekken dan?
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn warmwaterboiler werd WEL op temperatuur gehouden - tot ik die functie heb uitgeschakeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja heden ten dage moet zo'n ketel toch een aan en uit knop hebben.
Die van mij heeft dat niet. Dus hoorde ik het ding steeds maar weer aanslaan, met het overbodige gebruik van gas.
Vandaar dat ik de stekker er uit trek in de zomer maanden. Tijdens jaarlijkse onderhoud deze kwestie aan de monteur voor gelegd.
Zijn inziens was dat deze handeling niet nadelig voor de ketel is.
Een ketel - in een huur huis - is afgeschreven na 25/28 jaar . Persoonlijk vond hij het wel een inventief idee. Onder tussen gebruik ik zo weinig gas, dat het in huis aanleveren de grootste post op de afrekening is!