Is er een groot verschil voor waterdruk in de douche als je in een huis woont met een geiser of centrale verwarming?

Ik heb gehoord dat er een groot verschil is met de waterdruk in de douche als je een geiser hebt in huis ipv centrale verwarming. Klopt dit wel? Volgende week zou iemand komen voor mijn geiser, ik ben net verhuisd naar een woning met gaskachel, geen centrale verwarming. De waterdruk in de douche is heel minimaal, ik hoef soms als het heel koud is buiten niet eens de koudwater kraan open te draaien tijdens douchen. Maar de straal is heel minimaal. Kan ik dit vragen aan de man van de geiser om de waterdruk te laten verhogen? of heeft dit echt te maken omdat ik een gaskachel heb in huis, dus geen CV???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Een geiser heeft een grotere inwendige weerstand dan een boiler in een CV.
Dat komt omdat een geiser een nogal kleine spiraal heeft in de mantel van de verbrandingskamer. Daar kan niets aan geregeld worden.
Laat eens controleren of alle kranen vanaf uw waterteller vol open staan en dat is het enige wat u kan doen.
Daarbij komt nog dat hoe hoger uw woont hoe minder druk u heeft.
De druk meent af met 1,1 bar per meter hoogte.

Om toch nog een degelijke straal te hebben met weinig druk is een douche spaarkop wel een oplossing.
Als de temperatuur te laag is kan u ook eens nagaan of de instelling op de geiser niet te laag is, die is instelbaar tot 80°C, hoewel 60°C ideaal is omdat er dan geen kalkvorming is en toch nog voldoende hoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel voor deze mooie tip. Ik ga zeker een douche spaarkop kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel.

Andere antwoorden (3)

Ja dat verschil is er. Je kunt een speciale douchekop kopen waardoor je normaal kan douchen. Gewoon te koop bij de bouwmarkt. Daar heb ik die van mij ook gekocht.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er een speciale douchekop te koop voor een extra waterdruk? Ik heb net een nieuwe gekocht bij blokker, met 5 standen erop.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Op mijn kop stond "Geschikt voor boilers en geisers" op de achterkant stond een beschrijving over verschillen in waterdruk bij boilers en geisers. Maar dat is ruim 5 jaar geleden, ik weet niet meer woord voor woord wat er op stond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat niet om aan te geven dat de douchekop niet uit elkaar knapt bij hoge spanning. Een douchekop gaat niet voor een betere druk zorgen, daar moet echt de geiser/boiler voor zorgen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Volgens mij niet MrTomaat, want ik krijg ook een pisstraaltje water, maar uit de douche komt een normale douche straal.
Je zou kunnen vragen of er een speciale douche-geiser geplaatst kan worden die wel genoeg vermogen heeft.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een gewone keukengeisetr heeft inderdaad te weinig vermogen en is ook niet bedoeld voor douche-gebruik.
Bij centrale verwarming moet er dan wel een warmwatervoorziening voor de keuken en badkamer aangesloten zijn, want alleen een centrale verwarming zegt ook niet veel. Dat hangt dus weer af van het verwarmingssysteem van de ketel.
Wij hebben een verwarming voor het huis zonder meer en een aparte boiler voor douche en bad.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de vrager in de war is met een watervoorziening met eigen geiser en een centrale water voorziening (waar het water dus door bijv. de woningbouw in de kelder wordt opgewarmd). Ze komt waarschijnlijk uit de laatste situatie (heb ik nu) en is nu naar de eerste situatie gegaan(had ik eerst). Na de verbouwing in mijn flat is douchen een heel andere belevenis geworden. En nog een pluspunt: extra kastje in de keuken waar eerst de geiser zat.
Als het water met de waterdruk die er is, door de geiser gaat dan zal het water niet genoeg kunnen opwarmen omdat er dan teveel water doorheen gaat.
Daarom wordt de hoeveelheid water beperkt die door de geiser gaat. Minder water wil zeggen dat het water sneller kan opgewarmd worden. Dat wil ook zeggen dat er minder heet water door de douchekop komt.
Omdat je niet onder heet water kunt staan voeg je er koud water bij, waardoor er meer water door de douchekop komt.
Als jij nu zegt dat je onder het water kunt staan zonder dat je er koud water moet bij doen dan heb je ergens een groot warmteverlies. Dit wil zeggen dat je buizen niet goed geïsoleerd zijn, dat er ergens een verstopping zit in de boiler zelf maar dan moet het water dat uit de douchekop komt wel heel warm zijn omdat dan het water zeer traag door de geiser gaat.
Je boiler staat op een zeer koude plaats, zodat hij het water niet voldoende kan opwarmen. Er kan vuil op de verbrandings elementen terecht gekomen zijn zodat er een deel van de brander neit werkt.
Maar ik denk dat je een probleem hebt met warmteverlies.
Als het water nu echt druppelsgewijs uit de douchekop komt dan zit het probleem in de geiser die niet genoeg water doorlaat.
Aangezien het hier om een geiser gaat zou ik toch geen risico nemen, in verband met CO vergiftiging.
Robby BB

Toegevoegd na 2 minuten:
ook eens zien dat de douchekop niet verstopt zit met kalk of andere vuiligheid