Gaat een brand/rook-alarm af bij veel rokers/sigarettenrook of wierookstokjes branden?

Als je een rook- of brandalarm ophangt, gaat het alarm dan vaak aan als er veel mensen in huis roken of als je regelmatig wierookstokjes brandt?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor de antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
31.6K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hey Jodokus, Ik ga er voor het gemak even van uit dat je met brandalarm een rookmelder bedoeld en niet een brandmeldcentrale ;-) Het verschilt per rookmelder. Zo'n goedkoop €6,- ding, ja die gaat echt wel af. Wij hadden er zo een en die gang zelfs af van de BBQ in de tuin. Of speklapjes bakken in de keuken. Heb je een wat duurdere soort, zal het minder snel af gaan. Mijn advies, als je een brandmelder wilt ophangen in een ruimte waar bijvoorbeeld veel gerookt word, of gekookt, kies dan voor een thermo differentiaal melder. Deze melder kijkt naar de hitte die in een ruimte gemeten word. En naar de snelheid waarmee hitte oploopt. Bij brand zal de temperatuur met een idote snelheid steigen, waardoor de melder ook af zal gaan. Maar in ieder geval niet bij een beetje stoomvorming of rook. (Behalve als je de melder boven een oven ophangt) maar goed dat doet niemand ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerV: prima genuanceerde reactie, dank je wel! Maak er een antwoord van, dat is het namelijk!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ok ga ik dat doen :-)

Het beste antwoord

Ik ga er voor het gemak even van uit dat je met brandalarm een rookmelder bedoeld en niet een brandmeldcentrale ;-)

Het verschilt per rookmelder. Zo’n goedkoop €6,- ding, ja die gaat echt wel af. Wij hadden er zo een en die gang zelfs af van de BBQ in de tuin. Of speklapjes bakken in de keuken. Heb je een wat duurdere soort, zal het minder snel af gaan.

Mijn advies, als je een brandmelder wilt ophangen in een ruimte waar bijvoorbeeld veel gerookt word, of gekookt, kies dan voor een thermo differentiaal melder. Deze melder kijkt naar de hitte die in een ruimte gemeten word. En naar de snelheid waarmee hitte oploopt.

Bij brand zal de temperatuur met een idote snelheid steigen, waardoor de melder ook af zal gaan. Maar in ieder geval niet bij een beetje stoomvorming of rook. (Behalve als je de melder boven een oven ophangt) maar goed dat doet niemand ;-)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord vooral m.b.t. het soort rook- / brandmelder!!

Andere antwoorden (2)

Als je niet direct onder de brandmelder rookt dan gaat het alarm niet af. Dat is hetzelfde met wierook, het gaan wel in dezelfde kamer staan maar het moet er niet recht onder staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er veel mensen roken, zoals jij aangeeft, kan het alarm inderdaad afgaan. De rook van de vele rokers kan bovenin de ruimte gaan hangen, waarop de melder reageert.