Hoe spoor je een lek in je CV-installatie op?

Als de waterdruk in je CV-installatie vrij snel zakt, en je dus regelmatig moet bijvullen, heb je waarschijnlijk een lek. (Het expansievat is nieuw.)

Hoe kom je er het beste achter wáár dat lek zit?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Wonen
20.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde... Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er een half jaar over gedaan om het lek te vinden.
Expansievat vervangen is het eerste wat ze doen.
Dat bleek het niet te zijn. Uiteindelijk was het een kapot
tussenringetje (soort leertje) in de ketel bij een verbinding
tussen 2 pijpen, waar water uit weg lekte. Dit water verdampte meteen door de warmte. Dus ik zou willen adviseren om in ieder geval even de witte kap eraf te halen en te kijken of er geen lelijk uitziende verbinding (soort erosie door het weglopende vocht) te vinden is.

Het beste antwoord

Je expansievat geeft dan een hol geluid als je er op tikt... kan ook nat zijn aan de verbindingen..ook een nieuw expansievat kan bij het aansluiten een scheurtje hebben gekregen of koppelingen zijn niet goed aangedraaid..
Je radiatoren check je door de koppelingen nat te maken met een sopje..belletjes betekent lucht dus lekkage..
Heb je een vermoedelijk lek in je vloerverwarming is je probleem groter: dan zal er een bedrijf moeten komen dat het lek kan detecteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik vrees: Je leidingen langs lopen.

Een ander emogelijkheid is dat je systeem nog lucht heeft van het vervangenvan je expansievat. Goed ontluchten en bijvullen. Bij ons tot wel 3 keer toe, kan nodig zijn om de druk & vulling stabiel te krijgen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast een lek in de leidingen, kan er ook nog water lekken in de warmtewisselaar. Daarbij verdampt het water en verlaat de ketel via de rookgasafvoer. Dat lek vind je niet zo snel.
AWM
14 jaar geleden
Je zou barlack kunnen toevoegen aan het systeem, dat sluit het lek af. Echter ik weet niet voor hoelang. Wel kom je er de winter mee door dat is zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zakte de druk ook al snel vóór het vervangen van het expansievat? Zo ja, dan zit er waarschijnlijk ergens een lek. Zo nee, dan is het waarschijnlijk een kwestie van een paar keer goed ontluchten en bijvullen. Vers water in je c.v. bevat nog vrij veel zuurstof, welke je er na verloop van tijd grotendeels uitstookt. "Ze" hebben mij destijds verteld dat je het water zgn. kapot moet stoken.
jc54
14 jaar geleden
In bijna 9 van de 10 gevallen is dan de expansievat kapot. Daar zit een membraam in die uitzet als het gevuld is. Hij houdt als het ware de druk op pijl. Kwestie van vervangen. Is weinig moeite voor een onderhoudsbedrijf.

Tip: neem een onderhoudsabbonnement bij je plaatselijke installatiebedrijf. Zeker als je ketel ouder dan vijf jaar is is dat aan te raden. Die dingen gaan altijd kapot als het koud is ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zegt wel dat het expansievat nieuw is, maar ook die kan stuk zijn. Gebeurt vaker met die dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het expansievat kapot is komt het water via het overstortventiel er uit. Als dit ventiel op de afvoer is aangesloten zie je niet dat je water verliest. Je kunt dit wel controleren ( Meestal in de buurt van de ketel)
Als je op het expansievat tikt moet het een hol geluid geven. Als het vat lek is klikt er een massief geluid.