ik koop een woning die ik zelf bewoon en wil twee kamers verhuren. Waar moet je aan denken? Qua huurbescherming en belasting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Heb je nog hypotheek op het huis? In principe zal in de hypotheekvoorwaarden staan dat je niets mag doen om de waarde van de woning te verlagen. Het verhuren van een gedeelte ervan valt daar ook onder. Formeel toestemming vragen is het meest veilig maar de kans op daarop is niet groot. In de praktijk zal het er op neerkomen dat, mocht de bank de woning ooit te gelde willen maken, omdat je niet meer aan je verplichtingen jegens de bank voldoet, je moet zorgen dat de woning leeg en vrij van huur wordt opgeleverd. Jij moet er dus voor zorgen dat de huurder(s) weer vertrekken. Daarmee komt meteen het volgende aspect aan bod:

Huurbescherming en hospitacontract
Wat je ook in je huurcontract opneemt, huurders genieten huurbescherming. Dat betekent dat je je kamerbewoner niet zomaar op straat kunt zetten. Zelfs als de huurder zijn huur niet betaalt, blijft deze bescherming van kracht. Het is dan aan jou om met een juridische procedure te komen tot ontbinding van de huurovereenkomst én betaling van de achterstallige huur. Dit zijn wel zaken om goed over na te denken. Veel mensen zien er om die reden dan ook vanaf om een kamer te verhuren.
Er is sinds enkele jaren een versoepeling van toepassing: Wanneer je een kamer verhuurt in het huis waar je zelf ook woont kun je gebruik maken van een zogenaamd hospitacontract. Dit houdt in dat je gedurende de eerste negen maanden zonder opgaaf van redenen een einde mag maken aan de huurrelatie. De andere partij mag dat uiteraard ook. Er geldt voor de verhuurder wel een opzegtermijn van drie maanden. Na negen maanden de huur opzeggen betekent dus dat na een jaar de kamer leeg is.

Borg en huur
Voor de hoogte van de huur bestaat een puntensysteem. Hou je daaraan en vraag niet meer huur dan is toegestaan. De huurder kan nl. te allen tijde naar de Huuradviescommissie stappen om huurverlaging te bedingen en terugbetaling van teveel betaalde huur.
Het is verplicht om kale huur en gas/water/licht en evt. andere services, zoals schoonmaak, afzonderlijk in rekening te brengen. Over deze laatste posten moet 2x per jaar verrekening plaats vinden.
Vraag altijd een borg en laat de huur vooruit betalen, in de laatste week van de voorgaande maand.

Als u als particulier een kamer verhuurt in uw eigen woning (hospitakamer), dan betaalt u daar inkomstenbelasting over. Een deel van die inkomsten is vrijgesteld. De Belastingdienst stelt dit bedrag jaarlijks vast.
In 2013 is de vrijstelling voor kamerverhuur € 4.536.