Kun je met een kettingzaag omhoog zagen?

Moet je de draairichting dan veranderen of kan het überhaupt niet ivm de snijgeometrie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

Een geoefend zager kan met een kettingzaag alle richtingen op zagen.
De draairichting omkeren is geen optie, omdat de tanden slechts aan één zijde geslepen zijn. In geval van omgekeerde draairichting zou je de gehele ketting om moeten draaien, zodat de snijvlakken weer in de juiste richting liggen.
jc54
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat hoeft niet. De kracht uitoefening is nu alleen tegengesteld. Pas wel op dat je zaag niet ineens omhoog schiet als je er door bent. Hij kan dan zomaar in je hoofd eindigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan wel voor hele dunne takken, als het te zwaar word gaat de tak de zaag klemmen en dan loopt ie vast. Bovendien, moet jd veel harder werken omdat je de zaag omhoog moet drukken. Dus beter niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist dikke takken worden van onderen ingezaagd om afscheuren te voorkomen en een breukvlak te creëren. Maar inderdaad, extra oppassen als je naar boven zaagt.
Ja ,maar. De draairichting van de zaag maakt dat de machine tegen de tak getrokken wordt en dat is voor de veiligheid.
Als u nu van beneden naar boven zaagt zal de machine naar u toe duwen, zet u dus schrap want bij blokkeren zal ze naar u toe schieten en dat kan gevaarlijk zijn.