"werkt" elke houten vloer (of op hout gebaseerde vloer) even veel?

Voor het betegelen van een houten vloer wordt er gezegd dat men speciale lijm én speciaal voegsel moet gebruiken. dit omdat hout naargelang de omstandigheden uitzet of krimpt. Het gebeurt niet enkel bij "gewoon" hout, ook bij bv. fineer, mdf, multiplex, OSB etc.
Is elke houten vloer even "bewegelijk" of is er een verschil in bv. massief houten vloer of vloer gemaakt uit platen waar hout in zit?
en als het over hout gaat, is elke hout even gevoelig voor uitzetten/inkrimpen?

Toegevoegd na 3 uur:
voor alle duidelijkheid : ik stel deze vraag niet om tips te krijgen om hout te betegelen. hierover heb ik al een vraag gesteld immers. het is enkel om meer te weten te komen over hoe het uitzetten van hout gebeurt nrgl. soort etc.

9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke hout soort is min of meer gevoelig voor uitzetten/krimpen.
Door veranderende omgevings factoren met name de (lucht)vochtigheid zet het hout uit of krimpt het.
Vooral nieuw hout, dat nog erg veel vocht bevat, kan veel krimpen.
Als je tegels op een houtenvloer wilt leggen moet je er voor zorgen dat ze geen contact met elkaar maken. Vaak worden daar zogenaamde zwaluwstaart platen voor gebruikt, daar heb je wel een vrij hoge werkhoogte voor nodig (5cm incl tegels ).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tegels rechtstreeks op een houten vloer is geen goed idee, ongeacht de mate waarin het hout uitzet/krimpt.
Zwaluwstraatplaat (met daarop lichtgewicht beton) is inderdaad een veel toegepaste constructie, bijv. bij het maken van een douchevloer
op een houten verdiepingsvloer.
Overige opties:
http://www.brico.be/wabs/nl/bouwliefhebber/4955/raad-van-de-maand/tegels-plaatsen-op-een-houten-vloer.do

Het beste antwoord

De mate waarin hout uitzet is o.a. afhankelijk van de dichtheid van het hout en de structuur. Niet elke houtsoort werkt dus evenveel. Wat betreft plaatmateriaal; dit werkt veel minder of zelfs niet; althans niet door invloed van warmte en kou. Wel door bijvoorbeeld vocht dat het plaatmateriaal kan doen zwellen. Dit komt omdat plaatmateriaal als spaanplaat en mdf is gemaakt van stof of spaanders, bij elkaar gehouden met héél véél lijm. Hierdoor is de vezelstructuur van het hout zodaniog aangetast dat het door kou en warmte niet meer werkt. Het zwellen wordt veroorzaakt door de opname van vocht en wordt niet beschouwd als "werken"
Plaatmateriaal als multiplex werkt niet of nauwelijks omdat de verschillende lagen kruislings met op elkaar gelegd worden. Hierdoor wordt de werking van de afzonderlijke lagen opgeheven door de kruislings erop of -onder liggende lagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
mij werd verteld dat mdf juist wel heel erg werkt en dat je er dus nie op kan tegelen zonder problemen (tegels komen los), dus je hoort zoveel verschillende dingen dat je het op de duur ook niet meer weet...
watervaste spaanplaat en multiplex zwellen m.i. minder dan "gewone"?
Multiplex wordt idd vaak aangeraden maar dat begreep ik helemaal niet omdat het toch over een soort "fineer" gaat, dus hout en volgens mij dus wél zou werken. Je bent dus bedankt voor de toelichting, dit is heel verhelderend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het werken van hout wil zeggen: het uitzetten en krimpen van de de vezels onder invloed van kou en warmte. MDF is niets anders dan aan elkaar gelijmd stof. Hierbij is dus geen sprake van vezels, laat staan van uitzetten en krimpen. Zwellen van hout is iets heel anders. Dit is niets anders dan het opnemen van water door het hout ( of plaatmateriaal). Hierdoor wordt de plaat dikker. Dit gebeurt dus onder invloed van vocht en niet van temperatuur zoals het werken van hout. Watervaste plaatmaterialen worden gemaakt van zeer dichte houtsoorten waarbij een watervaste lijm wordt gebruikt om de zaak bij elkaar te houden. Uiteraard is dit beter bestand tegen zwellen maar zal indien niet voldoende beschermd op den duur ook gaan zwellen. Als het eenzijdig nat wordt zal het ook kromtrekken.
Wat betreft het multiplex: je hebt gelijk als je zegt dat het in wezen lagen fineer zijn ( maar dan een beetje dikker). Hierbij is de vezelstructuur nog intact en zou kunnen gaan werken als de plaat niet goed zou worden opgebouwd. Daarom worden de verschillende lagen kruislings verlijmd; dus de ene laag de vezels in de lengte van de plaat, de volgende laag in de breedte etc. Zo wordt werking van de ene laag gecompenseerd door de volgende laag waardoor de plaat toch niet (nauwelijks) werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#Beerenburgertje
Weet u waar de letters MDF voor staan? Medium-Density Fibreboard. Fibre betekent vezels. MDF bestaat geheel uit vezels, dus geen stof, al zijn ze kleiner dan bij spaanplaat. Evenals alle andere houtproducten werkt het wel degelijk, al is het natuurlijk lang niet zoveel als bij massief hout. Dat werken gebeurt nauwelijks door temperatuur, maar hoofdzakelijk door het houtvochtgehalte. Dit probeert altijd in evenwicht te komen met het luchtvochtgehalte (= RV = relatieve vochtigheid) van de omgeving. Bij droge lucht krimpt het hout, bij vochtige lucht zet het weer uit. Er is wel een zeer duidelijke relatie tussen temperatuur en vochtigheid: lucht die opgewarmd wordt, wordt droger, dus gaat hout in die ruimte krimpen.

Andere antwoorden (1)

Zie ook

http://www.af.nl/voorraad/massief/houttechniek/