Kan ik een koopwoning in Amsterdam kopen zonder dat ik daar ga wonen?

Kan ik een koopwoning in Amsterdam kopen zonder dat ik daar ga wonen? Ik huur namelijk al een huurwoning in Amsterdam waar ik ook ingeschreven sta bij de gemeente. De reden dat ik een koopwoning erbij wil kopen, is omdat ik als ZZP-er graag een werkruimte wil hebben. Het is dan goedkoper en handiger om een studio-appartementje van +/- 25m2 te kopen waar ik kan werken en af en toe ook kan overnachten. Als ik de koopwoning als bedrijfsruimte inschrijf, moet dit in het bestemmingsplan passen en betaal ik bovendien 12% WOZ waarde voor woning-onttrekking. Mijn vraag is dus of ik een koopwoning náást een huurwoning kan hebben in Amsterdam waarbij ik ingeschreven sta op de huurwoning?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessante vraag.
Ga je als ZZP'er ook klussen in het appartement? Lijkt me voor de buren niet prettig, een bedrijf tussen de woningen.
Of ben je geen technisch ZZP'er maar eentje die met de computer werkt ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk inderdaad met de computer. Dus geen enkel geluidsoverlast voor iemand. Ik heb een internetbedrijf, dus werk op mijn laptop. Ik kan dus overal met internet werken, maar ik wil ook graag een plek waar ik mijn administratie, etc. kan opslaan. Mijn huurwoning is heel klein, dus daar moet ik elke dag mijn "kantoor" opbouwen en weer afbreken. Ik heb geen extra ruimte in mijn huurwoning om te werken. Ik kan ook een werkplek ergens huren, maar óf dat is alleen een buro met internetverbinding voor 200 - 300 euro per maand óf het is een privéruimte voor 500-600 euro per maand. En voor dit laatste bedrag kan ik dus net zo goed zo'n kleine studio kopen. Alleen is het heel erg onduidelijk wat de regels hierover zijn. Ook de gemeente Amsterdam is hier heel vaag over als ik ze bel. Dan wordt er een standaard verhaal verteld over bestemmingsplan etc. Het is dus niet duidelijk wat de regels zijn als je een woning koopt, maar er niet gaat wonen en ook niet op de huurmarkt aan gaat bieden (omdat ik er dus ga werken op werkdagen).

Antwoorden (1)

Ja dat mag, ik heb namelijk al twee jaar lang zowel een koop als een huurwoning tegelijktijdig gehad.
En helaas door de crisis komen er steeds meer koophuizen onder de hamer en dus leeg staan.
In het voortraject kunnen deze huizen rustig 1 tot meerdere jaren leegstaan en dat terwijl de eigenaar inmiddels al andere woonruimte heeft.