Hoe krijg ik de muur weer glad (zand onder glasvliesbehang)?

We hebben de muur behangen met glasvliesbehang, maar er is zand in de lijm gekomen. Vervolgens is de muur geverfd. Je kan door het behang de korreltjes zand zien zitten.
Hoe los ik dit op? Schuren? Dik behang erover? Andere oplossing?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overschilderen met fijne structuur-muurverf. Evt. grootste oneffenheden eerst wegschuren. Je hebt dan een hele wand met (nu bewust gekozen) zandkorreleffect...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je ook doet: eerst een klein stukje testen, anders blijf je bezig. Je kan het ook anders zien: Jouw behang is nu uniek.
Daarnaast: is het storend vanaf 1 meter?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb één plekje met zand erachter onder mijn fotobehang, en ja, na 3 jaar stoort het nog steeds. wel afhankelijk van de lichtval.

Antwoorden (2)

Speciaal hiervoor heeft Alebestine het product muurglad. Met een roller opbrengen en daarna glad afstrijken.. Een beetje het principe van maar dan voor kleinere oneffenheden zoals de door jou genoemde zandkorrels en vliesbehang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo werkt het:
https://www.youtube.com/watch?v=qgkW0IApd3A
reclame filmpje, maar lees eens de reacties eronder..
paulus811
9 jaar geleden
Dit is niet bedoeld om over behang heen te smeren. En ook zeker niet om zandkorrels te maskeren. Muurglad of wandglad is om bijvoorbeeld over een granol of structuurmuur aan te brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het betreft inderdaad glad glasvliesbehang. Opnieuw behangen heb ik ook overwogen, maar ik denk dat ik de hele muur kapot trek als ik het glasvliesbehang eraf ga proberen te halen.
Als jullie nog meer ideeen hebben, hoor ik het graag!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"MuurGlad Structuurmuren & Glasvezelbehang"
volgens Alabastine kan het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Glasvezelbehang is niet hetzelfde als glasvliesbehang. Glasvlies is heel glad, glasvezel heeft juist structuur. MuurGlad van Alabastine is vooral handig om kuiltjes en deukjes en structuur IN de muur op te vullen. Probleem is niet dat er gaten in de muur zitten, maar uitstekende zandkorrels. Dat ga je met stucwerk of Muurglad nooit mooi krijgen.
Als het her en der een zandkorrel is, dan ter plekke opschuren of met een mesje wegpeuteren. Gaatjes dan dichtsmeren met muurvuller, met plamuurmes strak afstrijken zodat muurvuller echt alleen in het gaatje zit en niet eromheen, goed laten drogen. Eerst met een kwast een beetje latex erop 'stempelen' zodat het opgevulde stukje dezelfde structuur krijgt als de rest van de muur die met de roller is gedaan. Eventueel daarna de hele muur nog een keer met de roller schilderen.
Zitten er heel veel korreltjes verspreid over de gehele muur? Dan goed schuren, best met fijn schuurpapier om een vlak blokje, gewoon met de hand. Met een schuurmachine gaat het veel te hard op het behang + verf.

Is de muur net klaar en de kamer nog leeg? Zet er dan even tijdelijk wat kasten, meubels of lampen voor. Is het dan nog storend, of kun je ermee leven?

Dik behang erover zeker niet doen. Dun behang ook niet. Je blijft bobbeltjes zien, hoe dikker het behang, hoe groter de bobbels.