Kunnen deze plankdragers dit bureaublad houden?

Hallo,

Ik ben van plan om een bureau te maken op mijn zolder, over de hele lengte. Dit is ongeveer 5 meter. Ik wil hem graag aan de muur hebben hangen, zonder poten. Hiervoor wil ik 6 zware modellen plankdragers voor gebruiken. Ik vraag me dus af of deze 6 samen genoeg zijn? Of bestaat er een kans dat hij kan gaan hangen?
Er komen later ook 6 monitoren op, 2 redelijk grote/zware pc's, en nog enkele andere apparaten en lichte spullen.
Ik heb nog niet besloten wat voor soort bureaublad ik ga gebruiken. Ik kies wel waarschijnlijk voor een van hardhout. De afmetingen zijn ongeveer:
500x75x5 (LengtexDieptexHoogte) in cm.

De plankendragers zijn gemaakt van verzinkt staal en hebben een afmeting van 33x50cm.

PS: Als je een (online)winkel kent waar je lange, grote, stevige en dikke bladen kan kopen, dan hoor ik dit graag!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik denk dat deze te licht zijn voor jou blad. bij 6 stuks zitten ze ongeveer 1 meter uit elkaar met een blad van 5 meter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas, uit ervaring kan ik vertellen dat dit niet gaat werken. Je hebt wel degelijk een paar poten nodig. Ik heb op een zolder een dergelijke compter-tafel gemaakt maar de steunen zijn niet sterk genoeg om het gewicht te dragen. OF de dwarssteunen buigen door OF de hele steun komt uit de muur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik durf wel te beweren dat 2 dragers in theorie genoeg zijn, maar ben toch even gaan zoeken:
https://www.formido.nl/regalo-industriedrager-gegalvaniseerd-33-x-50-cm-00569925.html
draagkracht 110kg.
Met 6 stuks zit je op 660 kg en daar zit zeer veel marge op, 1000kg gaat ook wel lukken. Het gewicht (monitoren, pc's) zal vooral aan de muurkant staan, dus daarmee zit je ook goed. Het enige punt is dan nog de muur. Die moet de trekkracht die op vooral de bovenste schroef en/of plug wel kunnen hebben. Als de muur van een steensoort is kan dat met goeie pluggen.
Reddie
8 jaar geleden
Uit ervaring ben ik het met @Roel63 eens.
Je dragers zijn sowieso veel te minuscuul.
Je blad van 5cm dik is overdreven dik en zwaar.
Een blad van 2cm dik met rondom een kozijn komt beter in de buurt.
En ik denk niet dat je ergens een blad van 5m kunt kopen. Dat is een mega lengte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok hier nog een ervaringsdeskundige. Plaat 2440x500x18 (mm!) multiplex
Plankendrager EV 250x400mm. ~Om de 80cm.
(Dit zijn echt exact dezelfde maar dus kleinere dragers)
"Vastgebout" door de muur heen (gibo). 8mm draadeind.
Hier staan platenspelers en een versterker (DJ-set). Mijn voordeel over de de door de vrager voorgestelde tafel is dat ik maar 10 cm over de dragers steek met de plaat. Maar met een dikkere plaat zou dat heen probleem mogen zijn 5cm is idd teveel van het goede. Platenspelers wegen stukken meer dan een monitor die je ook nog eens diep op de tafel zet. Er zit een minimale "slag" in de plaat, maar dan moet ik wel met mijn oog als timmerman langs de plaat loeren omdat te zien. Ook dit is met een dikker plaat beter te voorkomen. Als het niet duidelijk was, ik ben dus van mening dat het kan "mits". De methode voor bevestiging hier is wel überdegelijk dat moet gezegd worden. Het type drager is echt goed, vanwege de diagonale steun. Een blad van 70 cm of 65cm als dat mogelijk is, zou op 50cm! dragers echt voldoende moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@roel63/reddie Zijn jullie bekend met het type steun? De 90 graden hoek is gewoon na jaren nog zuiver. En inderdaad de plaat moet in tweeën en dan moet je nog opletten dat je een plaat van 250 nemen en NIET een van 244 wat de standaard maat vaak is. Aan vrager Als het mogelijk is zou ik ~60 cm diep gaan, dan heb je aan 1 plaat genoeg (door midden). Dat is in veel gevallen prima voor LCD + keyboard + kabels aan de achterkant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.bouwonline.com/plaatmateriaal-hout/okoume/okoume-multiplex-25mm-250x122cm Zoiets in de lengte doormidden laten zagen. En vooral zorgen dat de bevestiging voldoende is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je met deze steunen wilt werken, koop er dan 2 extra en zet deze aan de voorkant van het blad aan de beide zijkanten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tekst als "de hele steun komt uit de muur" laat vooral zien dat er geen verstand is van hoe pluggen te gebruiken en daarbij vast standaard (spaanplaat)schroeven gebruikt. Bij twijfel aan de muur kunnen chemische ankers gebruikt wordt. In theorie zijn 2 genoeg om alles vast te houden. Die kunnen iets van 1500 kg per stuk hebben. In dit geval waarschijnlijk niet nodig:
Boorgat schoonmaken, plug erin met een beetje bruislijm. Steun vastzetten met houtdraadbouten en een dag wachten met belasten. Als 60cm genoeg is dat zijn keuken/werkbladen tot 5 meter te bestellen. (maar krijg je dat naar boven?)
Verder is bijna alles te laten maken, maar dat kan duur worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind 60 trouwens niet diep genoeg.
Wat wel ideaal kan zijn is 60 nemen en 10 cm ruimte aan de achterkant open laten. Daar kunnen dan alle snoeren e.d. verdwijnen in een bak of koof onder de tafel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ voor Jackd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties!
Een diepte van 60 cm is helaas niet genoeg. Dit heeft mijn oude bureau, en dat vind ik net iets te weinig. De diepte mag wel dan 80 cm zijn, want 1m is inderdaad wel lang. Langer is nog altijd wel goed, als je een blad vind.
Ik heb ook besloten om dan die 5 meter in tweeën te splitsen.
Hierbij kan ik geen steunen aan de zijkanten bevestigen, omdat er een muurkast aan de ene kant zit. En aan de andere kant zit 40 cm van de muur af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oja, en als 5 cm blijkbaar te dik is, dan zou ik graag een willen met een minimale dikte van 1.8 cm (liefste 2 cm).

Antwoorden (1)

Zijn de plankdragers zwaar genoeg? zo te zien wel maar op je vraag of ze het gaan houden? nee, als enige gewichtsdragers gaan ze het niet redden.
Waarom niet, het dragende oppervlakte van de steun is veel kleiner dan het blad wat het moet ondersteunen, door het hefboomeffect zal het gewicht van de monitoren e.d. een exponentele last geven op de steunen met als resultaat dat het bureaublad gaat hangen en uiteindelijk het zal begeven.

Oplossing, toch 2 poten plaatsen op de uiterste einden van het bureaublad, of als dat mogelijk is 2 extra steunen aan beide zijkanten van het blad tegen de muur plaatsen.

Als solitaire oplossing zijn deze beugels niet geschikt voor het gewicht wat je op het blad wil plaatsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn er misschien wel andere beugels die zo'n grote plank wel kunnen dragen?