krijg je uit de pitjes elstar appels ook een elstar boompje?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb ooit eens geprobeerd de pitjes van mijn appel in de grond te stoppen in de hoop later mijn eigen appelboom te hebben. Maar om één of andere reden is het nooit gelukt. Ik verdenk er in stilte mijn ouders van dat ze mijn appelboompje samen met het onkruid uitgetrokken hebben. Nochtans kan zo’n zaadje als het voldoende vocht, warmte, licht en voedsel heeft, uitgroeien tot een flinke appelboom. Maar dat duurt een aantal jaren. Dus zal ik heel wat geduld moeten hebben vooraleer ik de eerste vruchten kan plukken. En dan is het nog maar de vraag of ze even lekker zijn als de appel die ik eerst heb opgegeten. Vaak is dat niet zo. Vandaar dat de fruitteler nooit zijn fruitplanten of fruitbomen zelf zaait. De kans op vruchten van mindere kwaliteit is te groot. Bovendien duurt het te lang vooraleer hij weet hoe het met de kwaliteit van de vrucht gesteld is. Daarom gebruikt hij andere vermeerderingsmethodes.

Bronnen:
http://www.grasspriet.be/8Tuinbouw2_deel5.pdf

Als je echt lekkere Elstars zelf wilt telen, dan zal je een geënt boompje moeten kopen. Zaailingen (zoals dat heet) hebben vaak erg zure vruchten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100