krijg je uit de pitjes elstar appels ook een elstar boompje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Ik heb ooit eens geprobeerd de pitjes van mijn appel in de grond te stoppen in de
hoop later mijn eigen appelboom te hebben. Maar om één of andere reden is het
nooit gelukt. Ik verdenk er in stilte mijn ouders van dat ze mijn appelboompje
samen met het onkruid uitgetrokken hebben. Nochtans kan zo’n zaadje als het
voldoende vocht, warmte, licht en voedsel heeft, uitgroeien tot een flinke appelboom. Maar dat duurt een aantal jaren. Dus zal ik heel wat geduld moeten hebben vooraleer ik de eerste vruchten kan plukken. En dan is het nog maar de vraag
of ze even lekker zijn als de appel die ik eerst heb opgegeten. Vaak is dat niet zo.
Vandaar dat de fruitteler nooit zijn
fruitplanten of fruitbomen zelf zaait.
De kans op vruchten van mindere
kwaliteit is te groot. Bovendien duurt
het te lang vooraleer hij weet hoe het
met de kwaliteit van de vrucht gesteld
is. Daarom gebruikt hij andere vermeerderingsmethodes.
fremar
11 jaar geleden
Als je echt lekkere Elstars zelf wilt telen, dan zal je een geënt boompje moeten kopen. Zaailingen (zoals dat heet) hebben vaak erg zure vruchten.
jc54