Hoe kom je er achter of het leuk wonen is in een stad en wijk die je niet kent?

... en als je ook geen mensen kent die er al wonen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Defineer leuk.
Ik heb het ook gedaan. Ik vond de wijk er groen uit zien. En het heeft praktisch alles wat ik nodig heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een (leegstaand) huis op het oog hebt is het soms mogelijk er een keer te gaan proefslapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een internetforum waar veel mensen actief zijn de vraag stellen wie die buurt kent en hoe het daar is.

Antwoorden (2)

Ga er eens wandelen, fietsen, kijk goed om je heen, spreek eventueel mensen aan, dat je een huis op het oog hebt in die of die straat en vraag of zij je wat van de buurt kunnen vertellen, ga zeker niet alleen in het weekend kijken, maar ook op de drukkere doordeweekse dagen. Google eens op die straat, wijk of stad, dan kom je ook meer te weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de meeste woonwijken is het overdag doordeweeks juist niet druk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er spelen wel meer kinderen op straat, dan op zondag, de zondag wordt veelal gebruikt voor familiebezoek, dus ook op woensdagmiddag, vrijdagmiddag en na half 4 een kijkje nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok , ik begrijp je nu want als je 's ochtends gaat zie je geen kip ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ en ook een keertje 's avond, want dan staat mogelijk ineens een groep scooters op dat leuke pleintje voor het huis.
Of het ergens leuk wonen is wordt voor het grootste deel bepaald door je buren, als die aardig en gezellig zijn is het al snel goed. Als ze vervelend zijn en overal over zeuren kan zelfs de beste woonwijk van Nederland nog een gevangenis worden.

Dus: maak kennis met de eventuele buren. Alle andere factoren die voor jou belangrijk zijn (winkels op loopafstand, scholen, veel groen, hondepoep etc) kun je al snel zelf vinden via google of een wandelingetje.

Als je nog geen huis op het oog hebt maar interesse in de wijk dan wordt het lastiger: dan moet je praten met wie je tegenkomt. Vraag naar de sociale controle, naar overlastsituaties, naar het functioneren van de wijkagent en zoek krantenartikelen na over de wijk op internet.