Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat gebeurt er als ik de asla van mijn houtkachel open zet als de kachel brandt?

In het boekje dat bij mijn houtkachel zat, staat dat ik nooit de asla open mag zetten als de kachel brandt. Als ik de aslade openzet tijdens het branden komt er in ieder geval geen as uit. Wel ontstaat er extra trek: heel handig als de kachel uit dreigt te gaan. Waarom staat er in het boekje dat ik dit niet mag doen?

Toegevoegd na 4 uur:
Voor de duidelijkheid: de asla open zetten, is iets anders dan de lade eruithalen. Als ik de lade openzet valt de as nog steeds op de la. De extra trek die ontstaat gaat de kachel in: er komen dus geen deeltjes/vonken de kamer in.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het grootste gevaar schuilt waarschijnlijk in het feit dat de kachel meteen een overmaat aan zuurstof beschikbaar krijgt, waardoor hij feller gaat branden, waardoor de trek, en dus de aanvoer van zuurstof weer groter wordt...etc etc.
De smid kan dat wel gebruiken, maar in een huiskacheltje gaat dat (heel snel!) fout, vooral als er net een flinke hoeveelheid brandstof in is opgestapeld.
De kachel en de pijp worden gevaarlijk heet en ook een schoorsteenbrand is op deze manier gauw opgestart.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waar moet het as dan blijven? Dat valt op de grond, bovendien is de trek dor de kachel een berekend voor een optimaal resultaat, dus de la asla open(is valse trek) zou dat negatief kunnen beinvloeden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt inderdaad de toevoer voor verbrandingslucht groter, waardoor de kachel harder gaat branden, maar gelijk heb je ook een groot gat waardoor gloeiende asdeeltjes je kamer in kunnen vliegen, met alle mogelijke gevolgen van dien.
(Lees meer...)
jc54
11 jaar geleden
Ik denk dat ze dat in het boekje hebben gezet omdat
als jij die la een langere tijd naar voren heb geschoven
dat er achter de la zoveel as kan komen dat jij hem niet meer dicht krijgt.
En daardoor die extra luchttoevoer niet meer af kan sluiten
en de kachel weleens te hard kan gaan branden.
---------------------------------------------------------------------
En een gewaarschuwd mens telt voor twee
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding