Hoe lang is zwembad water houdbaar?

Ik ga met een paar vrienden op vakantie en we willen een zwembad kopen maar hou zorg ik ervoor dat we er in kunnen blijven zwemmen? Op sommig fora lees ik dat je de PH nauwkeurig in de gaten moet houden en flink wat chloor er in moet gooien omdat het anders binnen een dag zwart zier van algen en op andere fora hoor ik dat mensen er soms maanden in zwemmen zonder te verversen of te behandelen?

Inhoud: 7.127 liter (90% gevuld)
Formaat zwembad: 450 x 220 x 84 cm

Toegevoegd na 43 seconden:
De vakantie duurt 5 dagen daarna bergen we hem weer op.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is sowieso te ondiep om in te zwemmen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik gooi zelf altijd cloor uit de winkel (gewoon goedkoppste merk) in ons bad als het water iets groen wordt. hoeveelheid is voor jouw bad ongeveer een halve fles (dus halve liter). omdat je hem maar 5 dagen laat staan kun je denk ik wel met 1/4 fles toe; maar dat ligt aan het weer (warmte) en of het bad in zon of schaduw staat).

Antwoorden (1)

5 dagen is sowieso bijna geen probleem. Een pomp en een chloordrijver geeft vaak voor 5 dagen prima zwemwater.

Wil je langer genieten van je zwemwater moet je iets meer doen. Waar je vooral last van kunt hebben is algengroei. Bij de zaken waar je zo'n zwembad kunt kopen, bijv. boerenbond, kun je controlestrips kopen. Met deze strips kun je het zwemwater elke dag controleren op chloorgehalte en zuurgraad. Mijn ervaring met een zwembad is het volgende:
- Zorg altijd dat het zwembad afgedekt is als het een paar uur niet word gebruikt. Zo voorkom je dat je chloor teveel uit het water verdampt.
- Zorg voor een goede pomp. Dit zorgt ervoor dat het water in beweging blijft en gaat dus algengroei tegen. Tevens zorgt het dat het chloor evenredig oplost in het water.
- Zorg voor chloortabletten en een chloordrijver.
- Zorg voor zwembadcontrolestrips. Altijd smorgens testen als het zeil er nog op ligt. Na een dag plonsen zullen de chloorwaardes veel te laag zijn, omdat dan veel chloor is verdampt. Na een nacht met het zeil er op en de pomp aan zijn vaak de chloorwaardes weer normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je ‘s ochtends je waarden bepaald en je tabletten toevoegt indien nodig, hoe zit het dan met direct daarna een plons van de kinders? Ik doe meestal ‘s avonds mijn metingen voor ph en chloor en inderdaad ben meestal mijn chloorwaarde kwijt en gooi er weer tablets in. Ik hoor graag je mening