Mijn poes heeft in de bloempot geplast en de plant is aan het stuk gaan. Weet iemand hoe ik mijn plant kan redden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
7.3K

Antwoorden (3)

Als het eenmalig is geweest, dan zou de de aarde van de plant kunnen vervangen, en dan maar hopen dat de plant het redt. Maar helaas plassen katten graag op hetzelfde plekje, vooral als het al naar hun urine ruikt, dus mogelijk heeft de kat het ook al eerder gedaan, zonder dat je het zag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aarde weghalen, wortels en plant (bladeren) schoonspoelen en in nieuwe binnen- en buitenpot poten (als de oude poreus waren).
En dan hopen dat hij het redt :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De urine bevat ureum, een stikstofverbinding in sterke concentratie. In hoge concentratie kunnen planten daar niet goed tegen, dus simpelweg doorspoelen zou voldoende moeten zijn om de concentratie te verminderen.

Planten hebben stikstof nodig, maar niet in de vorm van de urine, maar als nitraat. Bacteriën zetten ammoniak in nitraat om, dus het echte antwoord zou zijn om bodembacteriën toe te voegen.

Er bestaan speciale kattenbakkorrels (van http://www.kattengemak.nl) waaraan bacteriën zijn toegevoegd die urine omzetten in het geurloze nitraat. Hiermee kan je de kattenbak vullen en deze stinkt dan gedurende 2! weken niet. Je zou er dus ook een emmertje van kunnen bestellen en daarmee de bodem bedekken. Is ook goed voor de plant.