Als er in de winkel iets verkeerd geprijst is in mijn voordeel. Moet ik dan de prijs betalen, die er echt voor gevraagt wordt?

Ik was vandaag in een winkel en er stond een prijs op van 2,75 euro en toen ik bij de kassa kwam moet ik ineens 5,00 euro betalen.
Ik wees hem op de prijs wat er op stond, hij vertelde mij dat het verkeerd gepijst is of dat iemand er stiekum een andere prijs had opgeplakt.
Nou dat stiekum verwisselen van prijs lijkt mij onlogisch, want het is een winkel van 2 bij 4 dus het valt zo op als iemand de prijzen gaan verwisselen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Het beste antwoord

Indien de prijs aannemelijk is op het product dan moeten ze het voor deze prijs leveren. Ook al is het in werkelijkheid duurder.

Wanneer is iets aannemelijk? Dit is als het product zodanig geprijsd is dat je ervan uit mag gaan dat dit klopt.
Stel je heb een TV en die kost overal € 1995,=, ook in de winkel waar jij hem wilt kopen. Hij staat echter geprijsd voor € 1949,=. Dit is aannemelijk en dan moeten ze het leveren voor deze prijs.
Zou er echter een prijs voor staan van € 19,95 dan is dit niet aannemelijk. Je kunt er blind van uit gaan dat het hier een foutje betreft.

In jou geval is het geheel afhankelijk wat voor een product het is. Als het bv kleding betreft dan zou het aannemelijk kunnen zijn daar er op kleding vaak een factor van 2.5-4.0 zit. Betreft het echter groente dan is het weer niet aannemelijk omdat hier de marge veel lager ligt.

Het is algemeen bekend dat er stickers worden gewisseld. Daarom moet je als winkelier opzoek naar een alternatief om je klant op de prijs te wijzen zodat het wisselen niet meer kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (7)

Nee, je mag de prijs betalen die op het prijskaartje staat aangegeven, niet de prijs die de kassa aangeeft. Een uitzondering geldt voor de prijs van producten waarbij overduidelijk een fout is gemaakt: zoals 1,00 euro in plaats van 100,00 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het product is geprijst dienen ze het te leveren voor dat bedrag, tenzij jij had kunnen weten dat de prijs niet correct was. Dit proberen ze nog wel eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal staat de prijs van een product geregistreerd in het computersysteem van de winkel. Elk product heeft zijn eigen unieke streepjescode die word gelezen door de scanner bij de kassa. Dit is de werkelijke prijs van het product. Dat er een kaartje voor het product in de winkel hangt, staat daar los van en is alleen handig voor de klant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan mag je de prijs betalen die er op dat moment bij stond.
wij hebben dat ook eens gehad. we zagen een tuinstoel die ver afgekort was en bij de kassa was hij heel duur.
toen riep de cassiere de baas erbij en wij kregen de stoel gewoon mee voor de te goedkope prijs.
14 jaar geleden
Soms kom je er wonder boven wonder inderdaad mee weg (vooral met dvd's bij de Blokker ;-) ) maar in principe hoeft dat zeker niet ,vooral niet als de prijs op het schap wel is aangegeven of alle andere producten in het vak wel juist zijn geprijsd. Staat de prijs op het schap lager anders aangegeven dan in de kassa (vooral bij supermarkten gebeurt dat nog wel eens), dan betaal je in de regel inderdaad de lagere prijs, mits je oplet.

Je wilt namelijk werkelijk niet wéten hoeveel mensen proberen een ander stickertje op een product te plakken, teneinde met een lagere prijs de winkel uit te komen. En ja, sommige mensen vinden het ook gewoon leuk om te doen, stickertjes omwisselen. Ga maar eens een poosje in een winkel werken, en dan liefst een met veel losgeprijsde artikelen, een tuincentrum ofzo, dan kom je er wel achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou hier heb je er een, dit is eigelijk de eerste keer dat ik dit bij Marleen doe, ik heb echt respect voor haar antwoorden en motivatie. Maar deze keer is het antwoord echt verkeerd. Wettelijk is geregeld dat de prijs op het label bindend is tenzij je kunt weten dat de prijs niet klopt. Dit was trouwens mijn -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK dacht dat het niet meer kan, want volgens mij hebben ze nu stikkertjes die in drieen verdeeld (in supermarkten )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat laat met reageren, daar mijn reageerpunten op waren. Dit blijft het probleem v/d winkel c.q. leverancier. Jij als consument hoeft alleen maar naar de prijs te kijken (label) deze geldt. tenzij je kan weten dat die niet correct is. Een fiets van 800 euro voor 100, dan kan heeft een leverancier een punt. Maar op het moment dat het voor jou een aanemelijk prijs is en jij niet kan weten dat die hoger is, sta jij in je recht en hebben ze maar te leveren. Iedere rechter geeft je gelijk.
Als de prijs die erop staat redelijk is (en dus geen foutje van bv 100 euro) is de prijs geldig die op t kaartje staat,en zou k nt meer betalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel moeten ze jouw de prijs laten betalen waarvoor die geprijsd is.