Hoe krijg ik een atraciet zwarte katoenen hoes, wit? Er schijnt geen witte textielverf te bestaan ofwel?

Ik heb een atractiet kleurige hoes om het bed, die ik nu graag wit wil hebben. Nu heb ik gezocht naar een witte textielverf voor bijvoorbeeld in de wasmachine, maar de kleur wit bestaat niet. Is er een andere manier om het mooi wit te krijgen? In de chloor durf ik niet zo goed aan. Ik ben bang dat het er geel uitkomt, of kun je dat textielverfkopen om bijvoorbeelf witte was weer witter te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Lukt je niet. Als je chloor gebruikt lukt het ook niet, tenzij je het zo sterk maakt dat het misschien wel wit (geel creme of grijs) wordt, maar dan trek je de stof zo aan flarden, want van sterke chloor verteerd de stof direct.
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bleken is de enige manier, zo gebeurt het in de industrie ook. Alleen is het wel zo dat als je iets dat nu zwart is gaat bleken het er waarschijnlijk roze uitkomt, en daar schiet je dan ook nog niet veel mee op. Eventueel kun je proberen te verven naar een lichtgele of zo kleur, maar zelfs dan verwacht ik dat je het zwart er altijd nog doorheen zult zien. Echt wit krijg je het zeker nooit!

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik zou als ik jou was de hoes er afhalen en kijken hoe moeilijk het patroon is, naar de markt gaan en mooie witte stof kopen (koop een slag dikker dan je denkt nodig te hebben aangezien wit wiltijd meer doorschijnt dan je zou willen) en maak de hoes na. Eventueel kun je hem naar een naaiatelier brengen, in de meeste grote steden zijn er wel winkeltjes waar ze dergelijke dingen ook voor je willen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat je alleen met chloor kunt werken. het blijft een risico want het resultaat kan erg tegenvallen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het mee eens.!
Het resultaat zal waarschijnlijk heel erg tegenvallen. Waarschijnlijk wordt gelig in plaats van wit, dit is misschien te verhelpen met een flesje egfa wit, maar de kans is ook groot dat het helemaal niet wil wordt. Daarnaast is de hoes waarschijnlijk met donker nylongaren gestikt. Dit kun je niet bleken het behoudt z'n kleur ook al zou je het in de chloor zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat wel textielverf die wit verft, maar dat is om motieven ergens op te schilderen, en om het echt mooi dekkend te krijgen moet je meerdere laagjes aanbrengen. Niet echt geschikt voor een dekbedhoes denk ik, maar goed het bestaat dus wel, maar dan weer niet voor in de wasmachine.

Ik denk dat het goedkoper en makkelijker is een witte hoes te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst moet je weten of de hoes kleurvast is. Als het een katoenen hoes is die op 60 graden in de wasmachine kan, dan kun je er van uitgaan dat dat zo is.
In dat geval kom je niet ver met ontkleurder of iets dergelijks.
Dan is de enige manier om te bleken, met bijzonder agressieve stoffen. Gewone chloor zou ik niet doen, dat wordt geel.
Er is van HG een spul op de markt, wat ze verkopen om schimmel in badkamers mee weg te bleken, dat bleekt op basis van zuurstof. Erg agressief spul, bleekt als een gek, maar tast de vezel wel heel erg aan.
Niet aan te raden, want er blijft niks over van je dekbedhoes.
De antwoorden van de anderen, om een witte hoes te kopen of te maken, zijn denk ik de beste oplossing.