Waarom maakt mijn CV-installatie uitzettingsgeluiden nadat de ketel is afgeslagen?

Ik heb een CV-installatie met een eenvoudige thermostaat. De CV-ketel slaat daardoor af en toe aan, en als het warm is slaat hij weer af, en dan na een tijdje weer aan, enzovoort.

(Ik wil dus maar zeggen: de ketel staat aan of uit. Het is niet zo'n installatie waarbij de ketel naar behoefte harder of zachter stookt.)

Normaal gesproken zijn alle verwarmingsbuizen stil. Wanneer de ketel aanslaat blijven ze stil. Dit blijft zo zolang de ketel stookt.

Zodra de ketel echter weer afslaat, hoor ik ineens de typische geluiden van verwarmingsbuizen die uitzetten (of inkrimpen). Dat duurt een paar minuten, daarna wordt het systeem weer stil. Slaat de ketel dan weer aan dan hoor ik opnieuw niets, ook niet zolang de ketel brandt, maar natuurlijk wel weer zodra de ketel weer afslaat.

Hoe kan dat? Waarom hoor ik de verwarmingsbuizen uitzetten (of inkrimpen) direct nadat de ketel is afgeslagen? Waarom bijvoorbeeld niet kort nadat hij begint te stoken?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Je verbaast je (begrijp ik) over het feit dat er geen geluid is na het aanslaan van de ketel, bij verwarming/uitzetting dus, maar wel bij afkoeling/krimp van de leidingen.
Zonder specifieke kennis van cv-installaties, zijn er toch wel een paar situaties te bedenken die dit zouden kunnen verklaren.
1. Het wrijvingspunt (de geluidsbron) verdwijnt misschien doordat de leiding bij uitzetting toevallig net zódanig vervormt dat hij los komt van het bewuste punt. Afkoeling zet de leiding terug op dat raakpunt, waardoor het krimp-getik wel optreedt.
2. Een wrijvingspunt hoeft bij beweging niet per sé in beide richtingen gelijk te reageren (een beetje zoals bij een vijl). Misschien geen geluid op de heenweg, maar wel op de terugweg, evt. in combinatie met in punt 1 genoemde grotere of mindere druk op het raakpunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De buizen maken geen geluid als ze uitzetten of krimpen, maar de bevestiging waar de buis door heen loopt , daar gaat het een beetje uitzetten of krimpen , en dat hoor je. Daat moet je een stukje isolatie inzetten, zodat het onhoorbaar kan bewegen.