Is het mogelijk een buitenhaard te maken van betontegels en betonbanden?

Ik kan grindtegels, stoeptegels, betonbanden en/of stoepranden gratis verzamelen.

Daarvan willen we een buitenhaard stapelen.
Het is de bedoeling dat het een groot dingen wordt: ongeveer 1,2 bij 1,2 meter en iets van 1,5 a 2 meter hoog, inclusief vonkenvangen enzo.

Omdat ie zo groot wordt denk ik dat het stevig genoeg wordt met alleen stapelen, ook is het een tuin waar geen kinderen komen, alleen "volwassen" kinderen ;-)

Mijn vraag is of iemand weleens zoiets heeft gedaan? (of ergens foto's kan vinden)

En wat denken jullie van de vuurvastheid van de tegels en vooral van de betonbanden en stoepranden?

De haard hoeft geen jaren mee te gaan, maar het is ook niet de bedoeling dat bij het eerste gebruik de betonbanden schuren en dat alles instort.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.4K

Het beste antwoord

Ja dat is mogelijk.
Zelf heb ik van gewone stoeptegels een BBQ gemaakt die al jaren meegaat.
Ik heb de tegels doormidden geslagen en de ruwe kant naar buiten gelegd en zo plat op elkaar gestapeld.
Ziet er prima uit, is stevig en gaat lang mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan, als je namelijk op mexicaans varken roosteren zou googlen zie je hoe deze haarden kan bouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werd helemaal blij van je antwoord, ziet er ook lekker uit. (hoewel ik geen varkens vlees meer eet) Alleen kan ik geen haarden vinden.. dus als je een linkje hebt graag.
ik vind het geen goed plan.
als je gaat stoken vliegen de stukken beton in de rondte, met alle gevolgen voor de veiligheid van de omstanders.
je kan er eentje maken van stoepranden, en dan er vuurvaste stenen in lijmen met kachelkit, zodat de binnenkant vuurbestendig word.
ik zelf heb er eentje gemaakt van een autogastank.
je zet hem rechtopen boor gaten van 8 mm in de onderkant, en las er poten onder zodat hij rechtop staat.
aan de voorkant 25 cm van de voorkant slijp je er een vierkant gat in van 25X25 cm, dan neem je een pijp van minimaal 150 cm , dan maak je een gat zo groot in de bovenkant dat de pijp er net overheen valt, en las je hem rondom helemaal af. als je die gaat stoken word hij bloedheet, de pijp roodgloeiend, en straalt heel veel hitte uit.
zorg er wel voor dat de kraan van de tank is, en geen gaslucht er meer in zit voordat je gaat slijpen, boren,of lassen.