als ik een hoekhuis wil kopen zonder bovenburen ben ik dan verplicht om vve te betalen?

wij willen een hoekhuis kopen maar is bij wooncooperatie woonbron wij hebben nu ook een huis via hun en betalen hoge vve kosten (appartement).
en ze doen werkelijk niks voor het geld wat ze ontvangen.
nu hebben we een hoekhuis gezien zonder bovenburen,en willen dit kopen maar geen vve kosten betalen aangezien dit toch weer het zelvde zal gaan.
geld weggooien dus,mag dit of niet alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Zijn er ook hoekhuizen met bovenburen dan ?? Een VVE is echt iets voor een flat of appartement....."Huis" klinkt in it geval een beetje vreem en zet os op het verkeerde been.
Als er een VVE is, ben je verplicht lid te worden als je een wooneenheid koopt. Zo simpel is dat. En anders niet zeuren als er dingen buiten je om gebeuren aan het pand.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als er sprake is van een volledig zelfstandige wooneenheid, zoals een huis, IS er geen vereniging van eigenaren. Is het een huis dat door twee gezinnen bewoond kan worden, dan heb je uitsluitend rechtstreeks met de verhuurder te maken. Die heeft ook de beslissingsbevoegdheid aangaande onderhoud en dergelijke. Je bent dan geen (gedeeltelijk) eigenaar van de woning, maar slechts huurder.

Wel kennen sommige buurten/straten een soort bewonersvereniging (varierend van voor de gezelligheid tot belangenbehartiging), maar daarvan is het NOOIT verplicht lid te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer je een hoekhuis koopt van een rijtje woningen, dus niet in een appartementencomplex, dan is er geen Vereniging van Eigenaren. Je bent dan als eigenaar volledig zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van je huis, tenzij er bij de koop met Woonbron andere afspraken zijn gemaakt.

Je kan, als je de precieze situatie van het huis dat je wil kopen, wil weten, het beste informeren bij Woonbron. Als Woonbron al eisen stelt aan de verkoop (en het onderhoud) van het huis, dan kunnen die waarschijnlijk ook nog in overleg worden aangepast aan jouw wensen en verwachtingen.
11 jaar geleden
Bij een hoekhuis kan nimmer een Vereniging van Eigenaren zijn, een hoekhuis is een zelfstandig gebouw met maar 1 eigenaar, het onderhoud komt geheel ten lasten van de eigenaar.

Een appartementencomplex is een gebouw met met meerdere eigenaren die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen zoals trappenhuis, dak, galerijen, gangen etc., het onderhoud voor deze gemeenschappelijke ruimtes moeten voldaan worden uit de pot van de VVE.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. Er is niet verplicht een VVE, maar die kan er wel zijn. Toen ik mijn huis kocht, een tussenwoning, was er ook een VVE voor 't hele blok woningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was dat geen bewonersvereniging ? Gemeenschappelijk onderhoud zal er toch niet geweest zijn......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het was een VVE, met alles erop en eraan, ook gemeenschappelijk onderhoud. Kostte me 50 euro in de maand.