Waar kan ik mijn tweedehands boeken het best verkopen, bij BOL.COM of op Marktplaats?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
51.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boeken, heerlijk lezen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wil je mij ook een lijst sturen via de mail, ben altijd op zoek naar echte koopjes. (wel prijzen bijzetten of mag ik bieden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk, he Lora, lezen, soms is een boek even je beste vriend, vind ik, lekker wegkruipen in een verhaal, zalig!
Stuur je een lijstje!

Het beste antwoord

Ik heb een lange ervaring met het verkopen van boeken en verkoop inmiddels alles bij bol.com. Ik koop zelf bij marktplaats omdat het daar goedkoper is.

Redenen:
1. bol.com heeft een heel groot publiek en vele kopers elke dag, waardoor je boeken daar sneller verkopen. Mp zou veel meer bezoekers hebben, maar die komen niet alleen voor boeken die komen voor alle artikelen van marktplaats. Bol.com bezoekers komen voor boeken of muziek.
2. de prijs van nieuwere boeken (dus boeken die net erg populair zijn geweest) zijn bij bol.com erg hoog. Zo kun je een boek dat nieuw 20 euro kost en nog recent is bij bol.com vaak voor 12.50 of zo verkopen. Bij marktplaats varieert het tussen 3 en 5 euro. De commissie de je aan bol betaalt compenseert dit ruim.
3. Bij bol.com is de prijs inc. verzenden, maar als je een boek hebt dat volgens bol.com niet door de brievenbus kan krijg je een bijdrage van 4,95 voor verzenden. Heel veel boeken kunnen wel door de brievenbus, maar worden door bol.com toch aangemerkt als een boek wat je via pakketpost moet versturen en voila nog meer verdiend. Want het boek gaat via de reguliere post, jij krijgt 4,95 extra om te verzenden.
4. je hoeft bij verkopen via bol alleen de isbn code in te vullen en de staat van het boek aan te geven (nieuw, gebruikt etc). Als je via marktplaats verkoopt moet je foto's maken, omschrijvingen maken etc. Veel meer werk, voor 20 boeken zit je bij bol misschien 20 minuten te werken en bij marktplaats ben je zeker een uur kwijt.
5. Bij marktplaats moet je een heel zooitje mailtjes beantwoorden van mensen die dingen willen weten. Verder bieden mensen zonder te kopen en gebeurt bij mp echt heel veel. Bij bol.com geeft een koper aan dat hij het wil hebben, jij krijgt een mailtje en print de pakbon en het boek stuur je op. Daarna krijg je je geld, bol.com int het namelijk zelf voor je dus daar hoef je niet achteraan. Dat is eigenlijk voordeel 6, maar ik zal hier maar stoppen.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet wat als je leesverslaafd bent he ;) mijn huis is gewoon te klein voor mijn verslaving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede beschrijving, dankjewel +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is hoeveel je netto overhoudt. Ik vind Bol veel te duur, behalve voor niet recente boeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
je hebt helemaal gelijk, en bedankt dat je het zo compleet opgeschreven hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je goede, uitgebreide, complete antwoord, ik heb er heel veel aan gehad!

Andere antwoorden (18)

Gewone boeken verkopen via bol.com levert eigenlijk weinig op, omdat er een boel postzegels op moeten (kan niet door brievenbus).
Luisterboeken is wel lucratief, want dat kan als gewone brievenbuspost met 2x88 ct postzegels.
Bol rekent ook een bedragje als commissie.
Met marktplaats heb ik geen ervaring, maar als je erbij zet "zelf ophalen" zou het wel de moeite waard kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen wat zijn het voor boeken ben wellicht geïnteresseerd (stuur het even via de mail) Denk dat marktplaats het beste medium is daar bol wel erg commercieel is. Let wel op dat je ze er zo op plaatst dat je niet een gedeelte aan marktplaats moet af te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op marktplaats. Of met koninginnedag dan loopt het erg goed als het goede boeken zijn.

Als ik boeken zoek kijk ik altijd op marktplaats omdat ik het idee heb dat ze hier goedkoper zijn.

Jammer dat je ze hier niet op GV mag zetten want vrees dat je deze zo kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bol.com heeft zijn eigen regels die je dient te hanteren, zoals b.v. het verzenden binnen een bepaalde periode.(er is een heel regelement aan verbonden)
Om die reden is Bol.com misschien ook wat zekerder in het voorkomen van "nare" ervaringen....

Ik merk wel vaak dat de prijzen van de tweedehands boeken op Bol.com veelal hoger liggen als op Marktplaats.
Zelf, als koper, haal ik ze op Marktplaats om die reden.

Denk dat Marktplaats ook een groter publiek bereikt.
Ik zeg; doe mij maar Marktplaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verkoop boeken altijd via Marktplaats, omdat je dan de portokosten in de prijs kunt verrekenen, of mensen de boeken kan laten ophalen. Gaat prima, ik heb er goede ervaringen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iris, misschien heb ik dan ooit wel van jou boeken gekocht via martkplaats, lol +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Iris: Hoe bepaal je de prijs van je boeken of laat je meestal bieden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bepaal voor mezelf wat ik er minimaal voor wil hebben, dat is de vraagprijs. Meestal is dat de helft van de nieuwwaarde. Dan gaat het ook om boeken die zo goed als nieuw zijn.
Maar ik laat altijd bieden, soms bieden ze meer, soms minder. Dat is erg afhankelijk van het boek, sommige boeken zijn zeer gewild, anderen minder.
Op beide.

Bij beide verkoop je niet zo snel, dus vergroot je kansen door op beide je boeken aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk op marktplaats,maar je zou ze ook aan de vincentiusstichting kunnen geven of naar het kringloop brengen. Daar kunnen mensen met n laag inkomen toch n goed boek kopen tegen n zacht prysje. Wil je ze echter verkopen kun je ook n briefje by de supermarkt ophangen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boekenbeurs.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een andere mogelijkheid: plaatselijk bij een tweedehands boekwinkel. Krijg je soms nog wel een leuk bedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is gewoon marktplaats.
Ik maak meestal een stapeltje van een bepaalde schrijver,zodat het voor de koper interessant is vanwege de porto kosten.
En goeie boeken ben je zo kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verkoop ze op beiden. Boeken die er als nieuw opstaan gaan ook naar bol.com.
Op marktplaats laat ik mensen met een bod komen op mijn boeken. Ik zet er dan altijd bij dat verzendkosten voor de koper zijn, dan weten ze dat.
Bij bol.com zijn de verzendkosten voor jou als verkoper, daarnaast houdt bol.com standaard 1.95 in als bemiddelingsbijdrage + 15 % van de prijs die het boek opbrengt. Daarnaast betaald ook de koper nog eens 1,95 aan bol.com, dus die worden er niet slechter van.

Op bol.com zet ik dus altijd een dusdanige prijs neer dat het mijn verzendkosten dekt en dat ik overhou wat ik ongeveer op marktplaats denk/hoop over te houden.
Toch gebeurt het vaak dat mensen via bol.com mijn boeken kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het allebei een keer geprobeerd en moet zeggen dat je het bij Marktplaats wat beter in de hand hebt. Als je bij Bol een boek verkoopt zit je aan een bepaalde tijd vast dat je het boek moet versturen (binnen 48 uur volgens mij), dan moet je nog eens wachten tot het geld is gestort.

Bij Marktplaats heb je de financiele afhandeling zelf in de hand.

Ook is het zo dat bij Bol, zij een deel van jouw vraagprijs krijgen en jij dus niet de volle pond die je wilt hebben.

Ik zou voor Marktplaats kiezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het levert nergens veel op. Zendt ook maar een lijstje aan mij via pb. Ik koop veel tweedehands boeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet onder mjn duiven schieten aub.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nog steeds, hoe kan iemand je pb -en?
via beide mediums
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wed op beide paarden. Kleine moeite. Eerste/hoogste bieder wint. Toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik baal dit jaar verschrikkelijk.
Twee kinderen die beide van de middelbare school afgingen naar het MBO.
Kon vorig jaar de overgebleven boeken nog tweedehands verkopen, maar daar was dit jaar geen interesse voor, omdat de nieuwe leerlingen de schoolboeken gratis kregen.
Voor het MBO moest ik wel 700 euro per kind aan boeken betalen.
Ik heb deze via internet bij verschillende winkels gekocht, was uiteindelijk 50 euro goedkoper uit, maar mijn buren hebben dagenlang mijn post aangeboden gekregen omdat er niemand thuis was als ze wéér 1 boek tegelijk kwamen bezorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marktplaats natuurlijk! Anders kan je ook ergens bij een marktje gaan staan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik hele positieve ervaringen met https://studieboekenverkopen.com/. Je geeft de ISBN-nummers door vervolgens krijg je een offerte. Ze betalen ook nog eens super snel uit.