Thermiet is een product waar ze treinrails mee aan elkaar lassen. Dit geeft een enorme hitte. Dit product bestaat uit aluminiumpoeder en ijzeroxide.
Dit om maar te zeggen dat ook metaal kan branden (oxideren).
Nog een vb. de vraag, is staalwol brandveilig, antwoord nee. Zie maar eens wat er gebeurd wanneer je de twee polen van een batterij tegen de staalwol houd. De staalwol zal gloeiend heet worden zoals de gloeidraad van een lamp. Denk maar eens wat er kan gebeuren wanneer die staalwol en de batterij te samen in de vuilbak worden gegooid.
Wat het verband nu is met de alufolie, is dat hoe dunner metaal is hoe brandbaarder het wordt. Dit kan je zien bij stofexplosies, waar er vuur in aanraking komt met hoge concentraties stof. Dit kan dan ook gaan over bv alu of ijzerstof.
Alluminium kan wel de hitte weerkaatsen maar niet het vuur, naar gelang hoe dik het is.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk naar het thermiet dan zie je dat het niet alleen theoretisch is.
Brandveilig zou je kunnen noemen asbest.
Een plaat alluminium van 10 cm dik gaat niet zomaar in brand vliegen, dat is duidelijk, maar er is sprake van folie.
Ik kan mischien nog een voorbeeld geven. maak van dik papier een waterdicht bakje. Zet dit op het vuur en logischer wijze zal dit opbranden, wat ook gebeurd. Wanneer je nu dit bakje vult met water dan zal je zien dat er zelfs geen brandvlekken ontstaan.
Dit experiment maakt papier niet brandveilig.
Het gaat er dus om onder welke omstandigheden het brandveilig moet zijn.

Andere antwoorden (1)

Ja, zoals bv.:Er zijn veel brandveilige versieringen op de markt. Soms gemaakt van veilige materialen zoals aluminiumfolie en soms geïmpregneerd. Het is alleen niet eenvoudig te zien welke materialen veilig zijn en welke niet. Vraag de winkelier daar dus nadrukkelijk naar en kijk op de verpakking.