Hoe kan je op jezelf gaan wonen als je geen geld hebt?

Hoe kan je op jezelf gaan wonen? Als je geen geld hebt? Hoe kun je zo'n probleem het best oplossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
30.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ben je student? Heb je werk of uitkering? Hoe oud? Bijzondere situatie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen geld hebt, zul je geld moeten gaan verdienen.............

Het beste antwoord

dat is geen probleem ; dat is een vrij natuurlijke situatie. Thuis zitten levert geen geld op, en je kunt het ook niet eeuwig doen. Ik kan me dan ook maar moeilijk voorstellen dat je van huis niet niet meegekregen hebt wat de volgende stap is.

Er is namelijk maar één manier : zorgen dat je een bron van inkomsten krijgt.
De meest voor de hand liggende is : werken. Als je niet kunt werken, kom je in aanmerking voor bijvoorbeeld een Wajong of WAO-uitkering, die je moet aanvragen. Maar er zijn ook wel mogelijkheden om door te leren terwijl je zelfstandig woont, via de studiebeurs voor uitwonenden. Geen vetpot, maar het is een investering in je toekomst, en je hoeft natuurlijk niet meteen in een dure eengezinswoning.

De tijd voor jongeren van: 18 jaar, huis uit, bijstandsuitkering is alweer een aantal jaartjes voorbij ; dat zit er dus niet meer in. Het is of werken, of leren. Op de korte termijn is werken lucratiever, op de lange termijn leren (omdat dat kans geeft op een beter betaalde baan).

Solliciteren dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste antwoord. Dank je wel.

Andere antwoorden (2)

Er zijn zat mensen die op zichzelf (gaan) wonen en die geen geld hebben. Je zal dan bijstand moeten aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geldt niet voor jongeren: die moeten leren of werken en krijgen geen bijstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als je jonger bent dan 27 jaar, dan wel: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/kan-ik-als-jongere-een-bijstandsuitkering-krijgen.html
Dat kan dus niet.
Tenzij je ouders dat betalen.
En als die dat niet doen, dan kan het niet.
Er is heus geen instantie die kinderen betaalt die op zichzelf willen wonen......

Je hebt deze vraag al gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/jongere-woning-geld.382315

En uit de antwoorden blijkt ook al dat dat niet te doen is.

Het hangt af van je leeftijd en waarom je op jezelf wilt wonen.
Het hangt er van af wat je doet en of je kans hebt om wel zelf geld te verdienen.
Hier is meer informatie:
http://www.hulpmix.nl/school_werk_geld/op_jezelf_wonen/adviezen

Toegevoegd na 8 minuten:
Er is ook nog zoiets als anti-kraak wonen. Dat is in ieder geval goedkoper, maar je zult nog steeds geld nodig hebben om voor jezelf te zorgen.
Zoek naar anti-kraak in de buurt waar je wilt wonen.