Hoe maak ik een schuivende knoop in een koord?

Er zijn halskettingen met een koord, die per keer dat je hem draagt langer en korter gemaakt kunnen worden omdat beide zijden een knoop bevatten waar het koord doorheen schuift.
Ik heb een koord met een hanger, die ik op die manier wil knopen. Wie weet hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.9K

Het beste antwoord

Volgens mij noemen ze dat een 'leerknoop', zie:
http://home.planet.nl/~hiemi003/Nederlands/Technieken/Leerveter.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is precies de knoop die ik hieronder heb omschreven :(

Andere antwoorden (3)

Ken je een 'halve steek?

Pak het ene einde van het touwtje. Leg een dubbele halve steek -zoals in het plaatje- met de lus strak om het andere einde van het touwtje [in het plaatje zit er een tak oid in de lus).
Nu neem je het andere einde, en leg je een dubbele steek om de andere kant.

Je hebt nu 2 knoopjes, die je over de ketting heen en weer kan schuiven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak deze knoop als volgt;
Leg de ketting in de rondte neer en leg dan de uiteinde ong. 10 cm langs elkaar.
Knoop op beide uiteinde dan een knoopje, niet te vast, anders schuift hij niet.
Nu kun je het touwtje op elke lengte schuiven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoek maar een knoop uit.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Knot