waarom verdrogen bloemen in plaats van te verwelken (ook al is de vaas nog vol met water)?

Toegevoegd na 8 minuten:
bij mij alleszins toch. Nochtans snij ik ze altijd schuin af, verwijder de onderste bladeren enz...
ik herinner me dat vroeger (bij mijn moeder) bloemen verwelkten. tulpen verloren hun bladeren etc...
nu worden bloemen vaak gewoon droog. ik vraag me af hoe dit komt.

11 jaar geleden
in: Wonen
4.3K

Het beste antwoord

Verwelken is verdrogen. Maar ik begrijp je vraag wel.
De stengel en bladeren en bloem krijgen niet genoeg water meer. De stengel wordt dan slap, de bloemblaadjes vallen uit, en uiteindelijk rot of beschimmelt de plant weg. Afhankelijk van hoeveel water de bloemen krijgen, hoe droog de kamer is, en vooral de soort bloem, kan de plant ook helemaal verdrogen (tot een droogbloem) voordat de plant helemaal verwelkt.
Tulpen zullen doorgaans eerst een stukje groeien en dan uitbloeien en verwelken, drogen is moeilijk. Andere bloemen, die je tegenwoordig vaak in boeketten ziet, zullen eerder verdrogen tot een droogbloem dan verwelken. Het klopt dat tegenwoordig de huizen droger zijn door centrale verwarming, maar dat gaat alleen soms op, in de winter. Ik denk dat het meer aan het soort bloemen ligt.

Planten krijgen hun water van de wortels. Die cellen nemen water op, zorgen voor de waterdruk, en dat gaat via de vaten in de stengel naar de bloem en bladeren waar het water verdampt.
Een afgesneden bloem in een boeket is alleen een bloem en eventueel bladeren aan een afgesneden stengel. Het hele wortelstelsel wat water opneemt en voor de waterdruk zorgt is er af gesneden. Er verdampt nog steeds water uit de bloem en bladeren, en dat wordt deels aangevuld met water uit de bloemenvaas wat direct door de vaten in de stengel stroomt. Echter is dit niet genoeg om verwelken en verdrogen tegen te gaan, een wortelstelsel zorgt voor veel meer water en waterdruk.

Soms kun je een plant afsnijden en in een vaas zetten, en dan vormt de plant daar wortels en kun je hem elders planten (stekken.) Met bloemen lukt dat doorgaans niet, omdat die gewoonweg teveel water verdampen, en bovendien al bedoeld waren om uit te bloeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
het rare is : ze beginnen vaak al na 2 dagen te drogen. zo had ik veertien dagen terug stokrozen gekocht. twee dagen later waren er al bladeren droog. Dus geen afvallende blaadjes, slappe stengels e.d. (wat op verwelken wijst) maar gewoon een boeket droogbloemen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij worden de meeste boeketten ook droogboeketten na een poosje. En ik doe alles goed, schuin afsnijden, zakje poeder in het water, water na een paar dagen verversen, en de verwarming staat nog niet aan meestal. Soms zitten er ook bloemen in een boeket die slap worden en verwelken, terwijl de stevigere dingen en bladertakken verdrogen. Tulpen verdrogen trouwens niet, die laten als ze zijn uitgebloeid hun blaadjes vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt je bloemen best benevelen met een plantenspuit, maar ik denk dat dat voor de levensduur niet zo veel uitmaakt. Of ze nou verdrogen, verdorren, verleppen of verwelken, na een bepaald aantal dagen is het boeket toch niet meer zo mooi als de eerste dagen :)

Andere antwoorden (1)

Omdat hun contact met moeder aarde wreed is verstoord. Maar dat is zweverig gezegd. Praktisch is het zo dat de stelen zomaar doorgesneden zijn. Daardoor kunnen ze niet goed meer water opnemen. Daarom wordt meestal aanbevolen eerst nog een extra, schuin stukje met een scherp mes van de onderkant van de stelen af te snijden. Daardoor krijgen ze weer kans om zich met water vol te zuigen, en dus niet al snel te verwelken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging: vermoedelijk is centrale verwarming de oorzaak. De huizen zijn tegenwoordig warmer dan vroeger toen er met gaskachels verwarmd moest worden. De bloemen staan nu de hele dag warm. In koele ruimtes gaan ze langer mee.
Amadea
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
dat doe ik altijd, schuin afsnijden en zo. Maar dan nog zie ik dat de bloemen soms (lees : vaak) gewoon veranderen in droogbloemen. raar is dat...
liveisgreat
11 jaar geleden
het is ook in de zomer hoor, en dan heb ik geen centrale verwarming...