Waarom loopt de druk terug in de cv-ketel, terwijl alle leidingen zijn nagelopen en het expansievat is vervangen?

Wij moeten inmiddels dagelijks het systeem bijvullen met liters water. De installateur spreekt van een bizar probleem. Expansievat is als eerste vernieuwd, maar bracht geen soelaas. Monteur van de fabrikant heeft de ketel gecheckt, er zit geen lek in de warmtewisselaar. Alle leidingen, inclusief vloerverwarming zijn uitgesloten. Meermalen is de kruipruimte geinspecteerd. Er zijn geen vochtplekken, kortom het is een raadsel. Maar ondertussen blijft het systeem maar leeglopen. En er is ook een soort vulkaniseerspul in de leidingen gedaan wat vermeende lekken kan dichten. Niets van al het bovenstaande heeft ons ook maar een stapje verder gebracht. Rara wat kan hier aan de hand zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
32.6K

Antwoorden (3)

Als er geen lekkage in het doorvoersysteem te bespeuren is zou ik in jouw geval terug gaan naar de bron De CV ketel!
Deze heeft een afvoer voor condenswater en zit dus aangesloten op je waterafvoer. In jouw geval lijkt het me handig om deze condens-afvoer van de CV. los te koppelen van je waterafvoer en het gecontroleerd in een emmer o.i.d. te laten lopen. Als je emmertje begint vol te lopen zal je het toch moeten zoeken in je ketel danwel ketelruimte.

Zelf had ik in het verleden ook 'waterverlies' maar na installatie van een nieuwe ketel blijft het systeem 'op druk'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij verbranding komt niet zoveel condens vrij en zal er maar weinig water uit de condensafvoer komen. Mijn suggestie is om te kijken of er extreem veel water uit de condensafvoer komt nadat deze is (zoals in mijn antwoord omschreven) losgekoppeld. Misschien heb je een combiketel ook die aansluitingen zouden kunnen lekken. Mvg. T.X.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er komt nog best veel condenswater uit, van veel dingen afhankelijk, tot 20 liter per dag is niet abnormaal.
http://www.klusidee.nl/Forum/about41567.html En hoe meer condens hoe zuiniger de ketel. Wat je wel kan doen is het overdrukventiel uit laten komen in een emmer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou ik voorstellen om de verwarming even een paar uurtjes niet te laten draaien (stekker er uit) en vervolgens het systeem op druk brengen. Mocht er nu nog water via de condenswaterafvoer je ketel verlaten dan kun je het probleem in je ketel zoeken.
NB. Toch leuk dat sommigen meedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet stookt, heb je geen condenswater. Juist NU moet je controleren of er water uit je condensafvoer komt. Dus JA, opvangen in een emmer anders loopt het je afvoer in en kun je het niet controleren. Al het water wat nu opgevangen wordt is dus lekwater uit de ketel vanwaar ik vermoed dat het vandaan komt. Vraag: Heb je een combi CV? Mvg. TX.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit soort rare problemen zijn leuk. (om op te lossen, niet als je er last van hebt) Als dit laatste werkt, dan had de monteur het eigenlijk al moeten vinden, maar het is het proberen waard en misschien vind je wel iets anders. Je vroeg nog iets over de temperatuur:
Als je de watertemperatuur van het CV-water lager zet gaat er iets meer condens vormen, ook daardoor wordt de CV zuiniger, dat zou iedereen dus moeten proberen. Het huis opwarmen duurt alles iets langer en als het heel koud wordt buiten (ver onder nul) dan wordt het niet warm genoeg meer binnen, maar dan kan je het altijd weer hoger zetten. Eventuele lekkages in de ketel kunnen minder zijn bij een lagere temperatuur, dus ook dit is het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid:
tijdens de test, met de ketel uit, bleef het systeem op druk? (of ging de druk ook tijdens de test omlaag) Als de ketel beneden staat is 1.3 op zich niet te laag, maar als ik het zo hoor gaat ie vanzelf verder naar beneden.
2.0 is meer voor een ketel die op zolder staat.
(2.0 mag trouwens wel voor een ketel die beneden staat)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mvandenhurk: welk water heb je dan opgevangen?? En nogmaals: Heb je een combi ketel? Zijn alle leidingen in je huis goed zichtbaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij ook,
je kan je vraag trouwens "verlengen" door het aantal dagen aan te passen dat ie open blijft staan. Dan kan je het maandag eventueel nog aan ons vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ook benieuwd wat er aan de hand is. Laat her even weten.
M.v.g. TX.
Controleer of het overdruk ventiel lekt, vooral als dat is aangesloten is op de wasmachine afvoer. Wij hadden hetzelfde probleem, het overdruk ventiel bleek lek, maar doordat het zijn water loosde in de afvoer van de wasmachine merkten we het niet op...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van de installateur die de ketel heeft geplaatst, is het overdrukventiel (of overstortventiel) aangesloten op een waterafvoer, anders zou de ruimte waar je ketel hangt nat kunnen worden bij overdruk. Op http://www.klusidee.nl/Forum/about77734.html zie je een voorbeeld van zo'n ventiel met opvangbakje.
Het zou kunnen zijn dat er geen lek is, maar dat bij het bijvullen van het verwarmingssysteem niet de juiste werkwijze wordt gevolgd.

Als bij het bijvullen de slang niet geheel met water wordt gevuld, wordt veel lucht in de installatie gedrukt. Deze lucht ontwijkt door de automatische ontluchters, met als gevolg dat de druk in het systeem terug loopt.

Bijvullen gebeurt met een rubberslang, aan een kant aangesloten op de waterkraan en aan de andere kant op de vulnippel van de verwarming.

Soms wordt de fout gemaakt dat men de slang aan elke kant aansluit en dan de waterkraan open zet.

Alle lucht die in de slang zit wordt dan door het water in de CV installatiegedrukt. Dat is in verhouding heel veel lucht. Veel meer lucht dan het beetje lucht dat is opgelost in het water. Vooral als de slang een beetje lang is.

Bij het bijvullen van de installatie moet de lucht uit de slang worden verwijderd door de slang op te vullen met water (vanuit de waterkraan) voordat die op de vulnippel van de installatie wordt aangesloten.

De volle waterslang vervolgens op de vulnippel aansluiten. De waterkraan open zetten, en dan pas het kraantje in de vulnippel open draaien.

Zo voorkomt men dat er lucht in de installatie wordt gedrukt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie tip, maar dit verklaart niet waarom er liters per dag bij moeten. Als aanvulling op deze tip:
Als er veel water is bijgevuld dan de watertemperatuur op maximaal zetten, thermostaat hoog en alle radiatoren open. Wachten totdat alles heet is en dan alles weer normaal zetten en eventueel ontluchten. Zo gaat de lucht uit het water, vergelijkbaar met de belletjes in een pan voordat het water begint te koken. (dit is geen aanrader voor de vraagsteller, de hoge temperatuur zou het onbekende probleem kunnen verergeren)