Hoe vaak moet je een zgn "no frost" koel/vriescombi ontdooien?

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Nooit. Want als hij gewoon goed werkt en goed afsluit krijg je erg geen ijsaanslag in. Hier staat hij al bijna 4 jaar zonder ook maar 1 ijsvlokje.
Een goede no-frost zorgt namelijk voor afvoer van vocht, zodat dit vocht niet kan bevriezen en aanslag veroorzaakt.

Toegevoegd na 40 seconden:
Het woord zegt het ook al... No-frost
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dat dacht ik in eerste instantie ook, totdat ik vorig jaar een monteur over de vloer had, die me vertelde dat ook een no frost van tijd tot tijd ontdooid moet worden.
ik was helaas niet slim genoeg om meteen te vragen hoe vaak dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier een Liebherr en er zit geen ijs in. Dus dan hoef je hem ook niet te ontdooien lijkt me, heb je wel rijpvorming dan is er iets wat niet naar behoren functoineerd of simpelweg niet doet wat het beloofd. Zie ook volgende link http://www.barthbedrijven.nl/witgoed.asp?vPaginaID=249 Daar staat: "In elke standaard vriezer - dus ook in het vriesgedeelte van een koelkast - wordt warmte onttrokken aan de aanwezige lucht. Alleen de vochtigheid in de lucht blijft bestaan, zodat het vocht zich in de vorm van ijs kan afzetten. In een vriezer met NoFrost wordt de lucht met vocht en al weggezogen en gekoeld. Daarna wordt het vocht gecondenseerd in een speciale verdamper. Deze wordt regelmatig volautomatisch ontdooid. Daarbij wordt het vocht meteen afgevoerd naar een bakje op de motor waar het verdampt. Een stille ventilator blaast de koude en droge lucht weer terug in de vriezer. NoFrost betekent dus geen rijpvorming. De vriezer ontdooien hoeft nooit meer."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht werkt de ontdooi functie bij jouw combi niet automatisch? Zou in de handleiding moeten staan, ik wil wel even zoeken als je het merk en typenummer van je combi weet.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik heb een indesit, type cmo3ff.
mijn vorige van hetzelfde typenr ging kapot door enorme ijsafzetting op het koelelement, dus onzichtbaar.
ik kwam erachter doordat de ventilator volcontinue aanstond, en een tijdje later gaf hij het op.
bij die gelegenheid zei de monteur dat het toch echt af en toe nodig was te ontdooien.
ik vind het maar verwarrend :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je zeker dat dat het hele typenummer is? Want ik kan daar niks op vinden helaas. Ook niet via Google. Of kijk zelf even hier:
http://www.indesit.nl/booklets/indesitBooklet.do Maar als het een full No-Frost is dan hoef je volgens de site dus nooit te ontdooien:
http://www.indesit.nl/indesit/productsheet.do?productId=51063NL Ga met je muis op het tweede witte vlakje, met de kleine blauwe 'i', linksboven staan, dan komt de beschrijving naar voren. Daar staat: Het Totale No-Frost systeem is zeer compleet. In het vriezergedeelte zorgt het systeem ervoor dat er geen ijsvorming is, waardoor er nooit meer ontdooit hoeft te worden. Klopt dit bij jou dus niet, dan belooft men iets wat men niet waar kan maken. Hoe oud is die je nu hebt?
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, dat lijkt me toch wel duidelijk, bedankt!
de oude gaf na een kleine twee jaar de geest, ik heb nu sinds een dik half jaar een vervangende gekregen.
ik ga er dan maar vanuit dat die monteur uit z'n nek kletste, erg capabel kwam hij niet over ;)
scheelt me weer een klusje!
+10, en bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor de +10 :-)) Wat je trouwens nog even in je achterhoofd kunt houden is dat er wellicht een defecte/niet goed werkende temperatuur sensor in je combi kan zitten. Of een niet geheel goed werkend element. Er zijn in ieder geval meer merken/mensen die er last mee hebben: http://www.kieskeurig.nl/koelkast/aeg-electrolux/santo_86378_kg/reviews/335884/

Andere antwoorden (2)

Ik kan je alleen zeggen wanneer ik het deo: Zodra de binnenkant van de vriezer meer dan een halve cm ijs aanslag heeft vind ik het tijd om weer eens te ontdooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stekker er uit en een pan heet water er in, deur dicht en binnen een kwartier kan je het ijs er uit halen.
Mocht je erg veel ijs hebben dan een paar keer herhalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe vaak je dat moet doen is afhankelijk van de keren dat je hem open doet en de luchtvochtigheid van de ruimte waar hij staat, ook het plaatsen van nog niet afgekoelde producten, zorgt voor meer ijsvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
hoe ik het moet aanpakken weet ik wel ed, maar hoe vaak?